گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

متن مصاحبه ای که در ادامه از نظر شما می گذرد در ادامه انتشار متن خلاصه مصاحبه های مستند "روزهای خرداد" است که در شماره 222 نشریه پنجره منتشر شده بود و می توانید عینا متن منتشره آن مصاحبه های مختصر را در اینجا مشاهده و مطالعه نمائید.


حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی سمت وزیر اطلاعات را در دولت دهم بر عهده داشته است.وی زمانی مسئولیت این وزارت خانه را بر عهده گرفت که جنجال های انتخابات سال 88 و اعتراض به نتایج آنها 2 ماهی بود که سپری می شد و در آن مقطع زمانی نقش وزارت اطلاعات در برخورد با اعتراضات و اغتشاشات پس از انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.به همین خاطر برای شنیدن روایات حجت الاسلام و المسلمین مصلحی به دفتر ایشان رفتیم تا سخنان وی درباره انتخابات سال 88 را بشنویم.

 

حیدر مصلحی


جناب آقای مصلحی، شما در مرداد ماه سال 88 به عنوان وزیر اطلاعات دولت دهم انتخاب شدید.سوالی که در آن زمان بسیار مطرح بود این بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران چه تدبیری را برای وقایع بعد از انتخابات آن سال اندیشیده بود؟

بنده زمانی به عنوان وزیر اطلاعات کار خودم را شروع کردم که بیش از 2 ماه از اعتراضات بعد از انتخابات سپری می شد و به همین خاطر بعد از فتنه وارد جریانات شدم.کارکنان وزارت اطلاعات تا آنجا که به من اطلاع دادند و در جریان بودم این طور نبود که قبل از فتنه 88 هشدارهایی را نداده باشند و فضا را رصد نکرده باشند و برای بعد از انتخابات برنامه ای را در نظر نگرفته باشند ، بلکه در جریان بودند و فضا را نیز رصد کرده بودند و حتی هشدارهایی را مطرح کرده بودند اما خوب به برخی از گزارشات آنها شاید توجهی نشده بود تا اینکه جریانات بعد از انتخابات رخ داد و نقش وزارت اطلاعات و کارکنان آن در دفع وقایع و حوادث بعد از انتخابات بسیار جدی و تعیین کننده هم بوده است.

بنده که به عنوان وزیر در این وزارت خانه مشغول به کار بودم و از نزدیک نیز در جریان امور بودم می دانم که چه زحماتی کشیده شد تا اتفاقات بعد از انتخابات 88 کنترل شود و کمترین آسیب ممکن به نظام وارد شود.

ببینید وقایع سال 88 چیزی نبود که حاصل مدت کوتاهی باشد.بلکه فرآیندی بود که از سال ها قبل بر روی آن کار شده بود و برنامه ریزی کرده بودند که در یک بزنگاه مهم به انقلاب آسیب وارد کنند و بتواند از همین نقطه نظام را ساقط کنند که به هدف خود نیز نرسیدند.

سال 88 یک موضوعی خیلی باعث تردیدها شده بود و نقطه شروع آن اتفاقات هم بود و آن موضوع تقلب بود.چرا بحث تقلب از طرف نهادهای نظام رد و گفته شد امکان تقلب اساسا وجود ندارد؟

ببینید این آقایانی که خودشان به نتایج انتخابات اعتراض داشتند به خوبی می دانند که اساسا مقوله تقلب یک بحث رد شده ای در انتخابات ایران است.این افراد خودشان افرادی بودند که سال ها در نظام مسئولیت داشتند، اتفاقا مسئولیت های مهمی هم داشته اند و می دانند اساسا امکان تقلب وجود ندارد.شاید حالا بتوان در حد پنج صندوق و ده صندوق تقلب کرد اما در حد وسیع با توجه به نظارت شورای نگهبان و اجرای وزارت کشور نمی توان بحث تقلب را پذیرفت و اساسا تقلب در انتخابات ایران در سطح ملی امکان پذیر نیست.

پس به نظر شما چرا بحث تقلب در سال 88 در بین طیفی از جامعه مورد توجه قرار گرفت؟

این بازمی گشت به همان موضوع جنگ روانی و کاری که مدت ها بود بر روی افکار جامعه انجام داده بودند و سعی داشتند بحث تقلب را جا بیندازند.ببینید رسانه های معاند دشمن از ماه ها قبل سناریویی را شروع کرده بودند که در آن سناریو طراحی شده بود که بر روی افکار جامعه طوری کار شود تا باور پذیر شود که در انتخابات می خواهد تقلب صورت بگیرد.

یک نکته ای هم همین جا برای شما بگویم.بعد از انتخابات ما ستاد یکی از کاندیداها را گرفتیم که در آن ستاد یکی از شبکه های معاند ماهواره ای هم دفتر داشت و بر نامه پخش می کرد.وقتی که ستاد را ما گرفتیم دفترچه ای در این ستاد پیدا شد که در آن تمام برنامه های بعد از انتخابات مو به مو نوشته شده بود.مثلا اینکه آن کاندیدای مورد نظر در فلان ساعت برنامه مصاحبه بگذارد و خود را پیروز انتخابات معرفی کند و اینکه چه کارهایی انجام دهند همه در آن دفترچه آمده بود.مسئول نگارش آن دفترچه هم فرزند یکی از مسئولین ارشد نظام بوده است که در اوایل انقلاب توسط منافقین در انفجار هفت تیر 1360 به شهادت رسیده بودند.

ببینید پس این ها برنامه ریزی شده بود و افراد چه با اطلاع و چه بی اطلاع در این سناریو ایفای نقش می کردند.اینها اتفاقاتی بود که افتاده بود اما متاسفانه بخشی از جامعه این را نمی دانست و در آن مقطع زمانی برایش باور پذیر نبود.

یعنی بخشی از جامعه به نظر شما میخواست که این اتفاق رخ دهد؟

ببینید ما بالاخره بخشی از افراد را داریم که در این جامعه زندگی می کنند که خب این نظام و رهبری و این سیستم را قبول ندارند.تعارف هم نباید داشته باشیم.خب بالاخره بخشی از افراد در جامعه ما اینگونه هستند البته تعدادشان بسیار قلیل است اما خب هستند و دارند زندگی هم می کنند.اما اکثریت مردم جامعه ما نظام و انقلاب را قبول دارند و به ارزش های نظام احترام می گذارند.

من معتقد هستم که جامعه به صورت مطلق و حتی نسبی نمی خواست این اتفاقات رخ دهد و همراه این اتفاقات نبود اما همان بخشی اقلیتی که عرض کردم تمایل به این کار داشتند و توسط خارج از کشور هم هدایت و همراهی می شدند.ما افرادی را در کشور داریم که از بقایای رژیم گذشته هستند ، خانواده های معدومین منافقین را داریم.اینها تماما در وقایع سال 88 فعال بودند و ایفای نقش می کردند تا از نظام انتقام بگیرند.

نقش بعضی از سازمان ها و احزاب همانند حزب مشارکت ایران اسلامی و مجاهدین انقلاب را در اتفاقات سال 88 چگونه ارزیابی می کنید؟برخی از مسئولین سیاسی و امنیتی به خاطر دارم که در سال 88 مدعی بودند که این دو حزب سیاسی نقش پر رنگی در حوادث بعد از انخابات ایفا کرده اند.

ما در همان ایام افرادی از این سازمان ها را داشتیم که علنا طراحی و هدایت بخشی از وقایع را بر عهده داشتند.من اگر بخواهم اسم ببرم مثلا شما آقای بهزاد نبوی را در نظر بگیرید.ببینید اقای نبوی از اول انقلاب نقش مشکوکی در نظام ایفا کرده است.از ماجرای مذاکرات الجزایر گرفته تا انفجار دفتر نخست وزیری تا اتفاقات مجلس ششم همیشه شما رد ایشان را میبینید.خوب این حداقل به ما می گوید که باید به ایشان مشکوک باشیم که چرا همیشه در بحرانی ترین شرایط نظام، نقش ایشان پر رنگ است و چرا برخی از مسئولین در سال ها قبل به ایشان اطمینان کرده و مسئولیت داده اند هم جای سوال جدی دارد.حداقل باید نقش مشکوک ایشان و سازمان مجاهدین انقلاب بررسی شود دیگر.

در مورد حزب مشارکت هم همین طور است.شما بسیاری از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت را می دیدید که در وقایع فتنه 88 نقش پر رنگی داشتند و این واقعا جای تامل داشت.

نقش کشورهای خارجی در فتنه 88 چگونه بود؟

ما در قبل از انتخابات ورودی های مشکوکی از برخی کشورها همانند انگلیس به کشور داشتیم و حجم این ورودی ها هم به نحو چشم گیری زیاد شده بود.در داخل هم من همین جا خوب است که یک نکته ای را با مردم خوبمان در میان بگذارم.ما در یک مورد خانمی فاحشه را دستگیر کردیم که از خارج وارد کشور شده بودند و با یکی از سفارت خانه ها نیز در ارتباط بودند ایشان مقادیر فراوانی پول در اختیار اراذل و اوباش قرار داده بودند تا در داخل کشور هرج و مرج بوجود بیاورند.این نقش را همیشه برخی از کشورهای خارجی ایفا می کنند و به سراغ اراذل و اوباش جامعه برای هرج و مرج می روند و روی آنها نیز سرمایه گذاری می کنند.می خواهم عرض کنم که سفارت خانه های خارجی به خصوص سفارت انگلیس در وقایع سال 88 فعال بود و اسناد و مدارک این موضوع هم منتشر شده است و همان زمان اعلام شد.

در پایان به نظر شما چطور فتنه 88 مدیریت شد و چطور نظام از این پیچ مهم تاریخی عبور کرد؟

ببینید این بصیرت و در صحنه بودن مردم ما را نشان می دهد که وقتی در صحنه باشند، دشمن نمی تواند به کشور آسیب وارد کند.بنده این را هم به عنوان فردی که مسئولیت وزارت اطلاعات را در اختیار داشته است بگویم که واقعا مدیریت مقام معظم رهبری بی نظیر بوده است.هر جا ایشان نظری داشتند و نظرشان دقیقا اعمال شده است واقعا دشمنان شکست خورده اند و وقایعی همانند روز 9 دی و 22 بهمن 88 را که ما شاهد بودیم نشان از نقش بی بدیل ولی فقیه در جامعه بوده است که جامعه را به خوبی به پیش می برد.

ممنون از اینکه وقتی را در اختیار ما قرار دادید.

موفق باشید انشاالله.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی