گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

پیش از این متن مختصر مصاحبه های مستند "روزهای خرداد" در شماره 222 نشریه پنجره منتشر شده بود.برای آنکه اگر دوستانی موفق نشدند متن خلاصه و مختصر مصاحبه ها را در نشریه پنجره مشاهده نمایند،عینا همان متن های منتشره در نشریه را در اینجا منتشر می نمایم.

در ادامه مصاحبه خانم فائزه هاشمی از نظر شما می گذرد.


شماره 222 نشریه پنجره


فائزه هاشمی زن سیاستمدار و روزنامه نگار دهه 70 در ابتدای دهه 80 بسیار کم خبر ظاهر شد اما شاید تمام این کم خبری و سکوت رسانه ای را در سال 88 به بعد جبران کرد و تبدیل به جنجالی ترین عضو خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی شد.در ابتدای این متن نوشته بودیم که وی مسئولیت ستاد دختران فیروزه ای را در انتخابات سال 88 بر عهده داشت اما در متن اصلاحی آن را تکذیب کردند.زمانی که در دوم خرداد 88 در میتینگ حامیان مهندس میرحسین موسوی آن سخنان جنجالی را ایراد کرد بسیاری پیش بینی می کردند که این شروع طوفانی ادامه دار خواهد بود و همین طور هم شد.فائزه هاشمی در سال 88 به شدت به نتایج انتخابات معترض بود و این اعتراض را به علنی ترین شکل نیز اعلام نمود.به همین مناسبت و برای بررسی انتخابات سال 88 و 92 ریاست جمهوری به دفتر وی رفتیم و بیش از 1 ساعت با وی در مورد تحولات سیاسی 5 سال اخیر ایران به گفتگو نشستیم.مصاحبه ای که در ادامه از نظر شما می گذرد ماحصل مختصری از همان گفتگوی صریح می باشد.


خانم هاشمی شما در سال 88 خیلی جدی به نتایج انتخابات معترض بودید و این اعتراض خود را به صورت علنی هم در خیابان اعلام کردید.به نظر شما در انتخابات سال 88 تقلب صورت گرفته بود؟

بله، روند انتخابات ٨٨ در مراحل قبل از برگزاری انتخابات، روز انتخابات، و بعد از برگزاری با نقض قوانین گسترده ای همراه بود و شبهه های زیادی را ایجاد کرد و بعد از بروز اعتراضات عمومی و انبوه و ادامه دار، مسیر قانونی در پاسخ  طی نشد و لذا ابهامات نه تنها باقی ماند بلکه قوی تر هم شد.


مصاحبه فائزه هاشمی


چرا فکر می کردید نتایج انتخابات سال 88 مخدوش است؟

به غیر از استدلال های تحلیلی قوی و قابل قبول که وجود دارد به برخی موارد نقض صریح قانون به عنوان  نمونه اشاره می کنم

١- نقض بی طرفی شورای نگهبان ، اقای. جنتی و اقای کدخدایی صریحا از اقای احمدی نژاد حمایت کردند.

٢- صدا و سیما فرصت دفاع به کسانی که ناجوانمردانه و به دروغ توسط اقای احمدی نژاد در مناظره ها محکوم شدند نداد.

٣- استفاده از إمکانات دولتی، تطمیع و خرید رأی بصورت گسترده  

٤- در بسیاری از شعبات أخذ رای، خالی بودن صندوق ها به ناظران کاندیداها قبل از شروع رای گیری نشأن داده نشد.   

٥- نرساندن تعرفه ها ی أخذ رای بعد از تمام شدن ان در بسیاری از شعبه ها در شهرهای مختلف علی رغم چاپ میلیونها تعرفه اضافی.   

٦- صادر نشدن کارت نظارت برای بسیاری از ناظران ، یا صادر شدن کارت با نام های اشتباه یا با عکس های اشتباه، اشتباه بودن شماره شعبه های درج شده روی کارتها که همه أینها با هم سبب شد به بسیاری از ناظران کاندیداها أجازه ورود به شعبات داده نشود.

٧- قطع سیستم پیامک که وسیله اصلی ارتباطی ستادها با ناظرین بود از اول صبح روز رای گیری، و قطع تلفن های ثابت کمیته صیانت.

٨- حمله به برخی ستادهای کاندیداها در روز رای گیری و دستگیری أفراد.

٩- بسته شدن بسیاری از شعبات رای گیری در ساعت ٩ علی رغم حضور رای دهندگان و بر خلاف اعلام ستاد انتخابات مبنی بر تمدید زمان انتخابات.

١٠- أعلام بسیار زود نتایج انتخابات در مقایسه رویه همه انتخابات های گذشته

١١- أعلام نتائج أرأی شمارش شده بدون تجمیع در شهرستانها به وزارت کشور و بدون حضور ناظرین کاندیداها در وزارت کشور أرا تجمیع و أعلام گردید.

١٢- وجود صندوق هایی که تعداد کل أرأی صحیح انها از تعداد أرأی أخذ شده بیشتر بود.

١٣- بالأتر بودن قابل توجه أرأی أخذ شده در بعضی شهرها از جمعیت دارای رای در ان شهرها.

١٤- تأخیر وزارت کشور در أعلام نتائج به تفکیک صندوق ها.

١٥- تأیید انتخابات توسط مقامات مختلف قبل از پایان مهلت مقرر قانونی رسیدگی به اعتراضات علی رغم وجود اعتراضات گسترده، عمومی و جدی توسط مردم و توسط ستادهای کاندیداها.

١٦- برگزاری جشن پیروزی اقای احمدی نژاد قبل از تأیید نهائی انتخابات و قبل از پایان مهلت مقرر برای اعتراض.

١٧- برخورد با اعتراضات عمومی بر خلاف أصل ٢٧ قانون أساسی.

و خیلی موارد دیگر. لازم به ذکر است که بخشی از این موارد اعتراضی توسط ستاد اقای رضائی نیز آرائه گردید.

خوب به نظر شما این ها تقلب در انتخابات است و یا تخلف؟چون اطلاع دارید که این دو موضوع با هم متفاوت هستند.

وقتی تخلفی صورت میگیرد و با ان برخورد نمی شود، بخصوص اگر متخلفین از برگزارکنندگان و ناظران برگزاری انتخابات باشند، می شود آن را برنامه ریزی و سازماندهی شده نامید که همان تقلب است!، چه برسد به اینکه این همه تخلف صورت گرفته باشد.

یکی از مواردی که خانم زهرا رهنورد در مورد ادله خود درباره تقلب انتخاباتی در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی اعلام کردند این بود که آقای موسوی آذری است و آذربایجان فرزند خود را نمی گذارند که به دیگری رای دهند و خود ایشان که لر بودند و موسوی هم داماد لرستان محسوب می شده است موسوی را نمی گذارند که به کس دیگر رای بدهند.نظر شما درباره این حرف خانم رهنورد چیست؟

من فکر نمی کنم خانم رهنورد این حرف را زده باشند.

دقیقا همین موارد را گفته بودند.

این تنها استدلال خانم رهنورد نبوده است، در بالا گفتم که استدلال های تحلیلی نیز وجود دارد که مکمل  این بی قانونی های معنی دار می تواند باشد. این نظر ایشان نیز وقتی با انتخابات های پیشین مقایسه می شود قابل توجه و قابل قبول است.

پس بالاخره شما به تقلب در انتخابات سال 88 معتقد بودید یا معتقد نبودید؟

من جواب های خودم را در این باره داده ام و فکر می کنم کاملا نظرات من مشخص است!

به نظر شما پس چرا در انتخابات سال 92 تقلب صورت نگرفت و فردی رای آورد که مورد حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی هم بودند؟

این مقایسه را درست نمی دانم، ارتباطی منطقی برای چنین نتیجه گیری نمی بینم. در انتخابات ٨٨ و وقایع پس از ان نظام به دلیل بی تدبیر یها و هزینه زیادی داد و همچنین مردم، لذا شاید به این عقلانیت رسیدند که دوباره آن بحرانها تکرار نشود. هر چند که باز هم در مراحل قبل از روز رای گیری تخلفات کم نبود.

به نظر شما چرا برخی از افراد همانند آقای دکتر نجفی و دکتر آخوندی که عضو ستادهای آقایان کروبی و موسوی بودند و در سال 88 معتقد به تقلب در انتخابات به صورت تلویحی بودند نظرشان در سال 92 و در روز رای اعتماد در مجلس تغییر کرد و گفتند در سال 88 تقلب نشده بود و وقایع آن سال را فتنه نامیدند؟

از خودشان بپرسید، من قرار است در باره نظرات خودم بگویم!

در پایان شما به عنوان فرزند ایت الله هاشمی رفسنجانی که از نزدیک با ایشان اشنا هستید ، به نظر شما ایشان به موضوع تقلب در سال 88 اعتقاد داشتند؟

ایشان نظراتشان را صریح در آن نماز جمعه تاریخی (26 تیر ماه 1388)، در نامه ها، در سخنرانی ها، در مصاحبه ها و ملاقاتها بیان کرده اند و نکته مبهمی وجود ندارد که لازم باشد در آن باره صحبت کنم.

ممنون از وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید.

من هم از شما ممنونم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی