گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

مصاحبه با سفیر فیلم

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۰ ب.ظ

مصاحبه با سفیر فیلم

برای مطالعه مصاحبه من با سفیر فیلم می توانید متن این مصاحبه را در سایت این مرکز نیز مشاهده نمائید.


«روزهای خرداد» نشان می دهد ادعای تقلب یک باج خواهی سیاسی بود!

به گزارش سفیرفیلم، مستند «روزهای خرداد» تولید مرکز فیلم مستند سوره که سفیرفیلم پخش و اکران آن را برعهده گرفته است، از منظری متفاوت به بررسی بخشی از حوادث سال ۸۸ می پردازد. اکنون و پس از گفت و گو با تهیه کننده این اثر، مصاحبه ای داشته ایم با آقای سیدمهدی دزفولی، کارگردان این مستند جنجالی و با ایشان از روند ساخت و اتفاقات و مسائل پیرامون این مستند سخن گفته ایم.

«روزهای خرداد» نشان میدهد ادعای تقلب بیش از یک باجخواهی سیاسی نبود

دزفولی، پیرامون این مستند بیان داشت: ما در این مستند سعی داشتیم از مسئله فتنه قرائت جدیدی داشته باشیم.

وی افزود: سوالی که ما به دنبال جواب آن بودیم این بود که چرا سال ۸۸ ادعای تقلب مطرح شد و در سال ۹۲ این اتفاق نیافتاد. بالاخره ۶ سال از فتنه ۸۸ می گذرد و اکنون کسی رئیس جمهور است که نسبتا مورد تأیید جریان مقابل کاندیدای پیروز در سال ۸۸ است. برای رسیدن به پاسخ این سوال، سراغ بزرگان طیف مقابل کاندیدای پیروز سال ۸۸ رفتیم و با اصلاح طلبانی که سابقه سیاسی بیشتری داشتند، مانند آقای یزدی و اعضای نهضت آزادی به گفتگو نشستیم.

اغلب زمان مستند به شنیدن مواضع اصلاحطلبان اختصاص دارد

دزفولی با طرح این موضوع که از نظر ما هیچ محدودیتی برای اظهارنظر این افراد وجود ندارد، بیان داشت: ایشان نیز پذیرفتند و مقابل دوربین حوزه هنری نشستند و سخن گفتند. ما ۲۵ دقیقه از زمان مستند را به صحبت های این چهره ها اختصاص دادیم. این یعنی زمانی که ما در مستند به صحبت های طیف اصلاح طلب اختصاص دادیم، نسبت به طیف اصولگرا بسیار بیشتر و غالب بوده است. همه این فعالیت ها را برای این انجام دادیم که استدلال آنها را در مورد تقلب بشنویم و ادعای تقلب را بررسی کنیم.

بدین نتیجه رسیدیم ادعای تقلب پوچ است

این کارگردان جوان با بیان آنکه ادعای تقلب توخالی و پوچ بوده است، افزود: ما به نتیجه رسیدیم که طیف مقابل هیچ سند قابل دفاعی در این مورد در اختیار ندارند. جالب اینجاست همان ها که در سال ۸۸ شعار تقلب سر می دادند، این بار مدعی شدند که مسیر اصلاح کشور از انتخابات می گذرد و از صحبت های قبلی شان کاملا برگشته اند. ما آنها را در مقام راستی آزمایی قرار دادیم و مستنداتی را مانند صحبت های خانم رهنورد و آقای موسوی ارائه دادیم، اما مشاهده کردیم که ادعای تقلب یک باج خواهی سیاسی بود.

دزفولی درباره بازخوردهای این مستند اظهار داشت: من با مصاحبه کنندگان این مستند صحبت کردم و نسخه نهایی این اثر را به آنان دادم، نظرشان در مورد این اثر مثبت بود. در صحبتی نیز که با دانشجویان، فعالان سیاسی و فعالان رسانه ای داشتم نظرات مختلفی را شنیدم که قابل توجه بود. به عنوان مثال عده ای گفتند که این طیف به نفعشان نبود که نظرشان را صریحا تغییر دهند، اما مشخص بود که خودشان نیز ادعای تقلب را قبول نداشتند. برخی نیز گفتند ما خوشحالیم که مستندی با این شخصیت ها نیز مصاحبه کرده است و نظرشان را جویا شده است. بازخوردها در مجموع مثبت بوده است.

فائزه هاشمی گفت آقای هاشمی نیز معتقد به تقلب در انتخابات نبودند

وی با بیان آنکه «روزهای خرداد» بخش کوچکی از فتنه ۸۸ را به تصویر کشیده است، گفت: ما در این مستند به عنوان یک انسان پرسشگر به دنبال حقیقت رفتیم و سوال کردیم. در همین مستند، خانم فائزه هاشمی صحبت هایی کردند که با حرفهایشان در ۲۶ خرداد ماه سال ۸۸ مقابل سازمان صداوسیما و همچنین ۳۰ خرداد در میدان آزادی کاملا تناقض داشت. تغییر نظر بسیاری از این شخصیت ها کاملا واضح بود. من از خانم فائزه هاشمی در مورد موضع آقای هاشمی رفسنجانی نیز سوال کردم که ایشان گفتند آقای هاشمی نیز معتقد به تقلب در انتخابات نبودند و نیستند.

علاقمندم مجدد پیرموان فتنه ۸۸ مستند بسازم

دزفولی افزود: به نظر من وقایع سال ۸۸ را نمی توان با یک مستند نمایش داد و نمی توان به همه ابعاد آن اشاره کرد به همین علت نیز بود که ما به نقش آقای هاشمی رفسنجانی اشاره نکردیم و به یک بخش از وقایع پرداختیم. زیرا بیش از این معقول نبود. علاقمندم که باز در این زمینه آثاری را بسازم و به ابعاد دیگر این واقعه نیز بپردازم. معتقدم که باید بعد از تفکیک مسائل به آنها پرداخت.

از بهنود، شجریان، حجاریان و خاتمی نیز برای مصاحبه دعوت کردیم اما نپذیرفتند

کارگردان مستند «روزهای خرداد» دررابطه مصاحبه کنندگان مستند بیان داشت: ما نزدیک به پنجاه نفر از شخصیت های مختلف را به حضور مقابل دوربین مان دعوت کردیم که دعوت ما را قبول نکردند و حاضر نشدند تا صحبت کنند. از جمله آنان می توان به آقای امیرارجمند، آقای بهنود، آقای شجریان، آقای حجاریان، آقای محمدرضا خاتمی و خانم اشراقی و … اشاره کرد.

فضای گفتگو پیرامون فتنه ۸۸ باید دوطرفه باشد

وی در نهایت خاطرنشان کرد: امیدوارم این مستند، فصل جدیدی در بحث و گفتگو میان جامعه دانشگاهی ما باشد و در دانشگاه های ما، دانشجویان موافق و مخالف با هر سلیقه سیاسی با بحث و گفتگو در این باره به تفاهم برسند. فتنه ۸۸ یقینا یکی از مهمترین حوادث تاریخ معاصر ایران بود که می تواند در کنار وقایعی نظیر کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و همچنین ۲۲ بهمن ۵۷ قرار گیرد و این نشان دهنده اهمیت این واقعه است. فضای گفتگو باید در مورد این واقعه دو طرفه باشد تا سخن همه شنیده شود و نتیجه گیری بهتری را شاهد باشیم. لازم می دانم از سفیرفیلم به دلیل قبول پخش این مستند و تلاش برای اکران اثر تشکر کنم. ان شاءالله که بازخورد های خوبی داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی