گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

نازنین زاغری و شبکه بریتانیایی

شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۲ ب.ظ
خانم نازنین زاغری

خانم زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی است که ماه ها قبل به ایران آمده بود تا به ظاهر با خانواده خود دیدار کند اما مدتی بعد خبری منتشر شد که وی دستگیر شده است و جرم وی توسط دستگاه های امنیتی، جاسوسی در ایران ذکر شد.

از همان ابتدا دولت وقت بریتانیا و خانواده خانم زاغری اینگونه بیان می کردند که ایشان صرفا برای دیداری ساده و خانوادگی به ایران آمده است و قربانی سیاسی کاری ها شده و دستگیر شده است اما ماه قبل آقای جانسون وزیر خارجه بریتانیا در گافی تاریخی اذعان داشت که زاغری برای آموزش خبرنگاران به ایران رفته بود و این در تضاد با تمام ادعاهای قبلی بود و به همین دلیل به سرعت در بریتانیا به این سخنان آقای جانسون واکنش نشان داده شد و شخصیت های مختلف انگلیسی نیز جانسون را بابت این بی مبالاتی ملامت کردند. 

سوال از ابتدا این بود که زاغری در ایران چه میکرد؟ طبق شواهد شبکه ای از مرتبطین با بریتانیا در داخل مطبوعات ایران فعال می باشند که همان مسیر منافع دولت بریتانیا را در ایران به ظاهر خبرنگار و فعال اجتماعی پیگیری می کنند. شبکه ای هوشمند که سبقه تاریخی آن لااقل به دوره پهلوی اول در ایران می رسد و اردشیر جی و شاپور ریپوتر از بنیانگذاران آن در ایران بوده اند. شبکه ای که توانست کودتای 28 مرداد را با عناصری همانند برادران رشیدیان سروسامان دهد و در اتفاقی تاریخی در 28 مرداد 1332 دولت دکتر محمد مصدق را سرنگون کند. 

این شبکه در دهه 40 و 50 نیز ادامه حیات می داد و سناتورهایی همانند مصباح زاده و برخی های دیگر نیز از فعالین آن بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی این شبکه به ظاهر نابود شد و فعال نبود اما طبق اسناد و شواهد سفارت بریتانیا این شبکه را در پشت پرده سر و سامان مجدد داد.

این شبکه بریتانیایی از کهن ترین شبکه های ارتباطی میان ایران و غرب است که در بزنگاه های تاریخی همیشه نقش خود را به نفع بریتانیا ایفا کرده است. حالا خانم زاغری به عنوان یکی از نفرات کلیدی در این میان دستگیر شده است، بریتانیا برای آزادی وی سنگ تمام گذاشته است و حاضر است میلیون ها پوند پول ایران که بعد از انقلاب بلوکه شده بود را به ایران پس بدهد، آقای جانسون نیز به ایران می آید تا درباره این موضوع رایزنی کند. 

این نشان می دهد زاغری الماس با ارزشی برای بریتانیا هست و اگر اینگونه نبود هیچگاه دولتی همانند بریتانیا حاضر نبود چنین هزینه سنگینی را تقبل کند.

جیسون رضائیان نیز سال 93 در ایران دستگیر شد و مشخص شد در پوشش خبرنگار ایرانی- آمریکایی نقش ویژه برای جاسوسی در ایران داشت و آمریکا برای آزادی وی میلیون ها دلار پول به ایران پرداخت کرد تا موافقت ایران برای آزادی وی جلب شد. 

از موارد مشابه خارجی این نوع جاسوسان که به مبادله میان کشورهای روسیه و آمریکا انجامید می توان به مورد آنا چاپمن و سیشیا مورفی اشاره کرد که هر دو از جاسوسان خبره زن بودند که سر انجام با قیمت کلان مبادله شدند.

شبکه گسترده و قدیمی سرویس های غربی در ایران بیش از هر زمان دیگری فعال است. اما عده ای فعال رسانه ای و سیاسی در داخل کشور  سعی در تطهیر این مساله دارند و تلاش دارند باج دادن های بی سابقه غربی ها برای آزادی جاسوسان خود را عادی جلوه دهند.

فروش مستندها بر روی سایت فیلیمو

شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۷ ب.ظ

جدیدا سایت فیلیمو، از بهترین سایت های فروش فیلم در ایران، دو مستند من با عنوان "معمای سی 130" و "داستان ناتمام یک حزب" را بر روی سامانه فروش خود قرار داده است.


برای خرید و مشاهده آنلاین این مستندها به ترتیب می توانید اینجا و اینجا را کلیک نمائید.



حسن روحانی و قتل های زنجیره ای

يكشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۳ ب.ظ

حسن روحانی و قتل های زنجیره ای



روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیماه ۷۸درباره عوامل اصلی قتلهای زنجیره ای:

«دراین باندافرادی هستند که درکل خانواده شان آدم سالمی وجود ندارد.این پدیده عجیبی است.این نشان از ضعف های جدی وزارت در گزینش افراد دارد.»

درباره چند قتل

يكشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۰ ب.ظ

 خبر قتل های زنجیره ای


آقای تاج زاده در کانال خود پیرامون قتلهای زنجیره ای نوشته است: «مخالفان کوشیدندبا ارائه سناریوهای موازی که این جنایت را به عهده محاربان و معارضان جمهوری اسلامی می گذاشت، خاتمی را از صدور اطلاعیه وزارت اطلاعات و پذیرش مسؤلیت آن منصرف کنند.»


تاج‌زاده  از کسانی که می‌خواستند ماجرا را با سناریوهای ساختگی جمع کنند و طرح‌های متعدد هم ارائه دادند که مثلاً چند نفر زندانی و اشرار و ... را در مرز بکشیم و بگوئیم تیم قتل‌ها بودند که در زمان خروج از ایران کشته شدند و ... نامی نمی برد و پنهان می کند و سعی می کند آن را جناحی جلوه دهد.


پس  از مشخص شدن عوامل دخیل در قتلها اقداماتی با توجیهات گوناگون به منظور توقف یا درستکاری در رسیدگی صورت گرفت.


مصطفی پورمحمدی درسخنرانی خود در مرکز اسنادانقلاب، درباره این سناریو می گوید:

«خدمت  خاتمی رسیدیم که سناریویی طراحی شود که نه گردن اطلاعات باشد ونه بچه حزب اللهی ها. چون این دو بیرون متهمند. حتی آقای سرمدی هم گفت مصلحت نیست، ولی اقای خاتمی زیربارنرفت. حتی کمیته ی تحقیق هم رفتند و قبول نکرد. خاتمی بامهندس موسوی مشورت کرده بود قرارگذاشته بودند قضیه شفاف شود.»



براساس آنچه پورمحمدی بیان کرده است کمیته تحقیق نیز با طرح او موافق بوده است. او به طور ویژه اسم سرمدی را به عنوان موافق سناریو آورده است.


درهمان ایام مجمع روحانیون مبارز نیز طی بیانیه ای به چنین سناریویی  اشاره نموده است:

"پس از کشف دخالت عناصری از وزارت اطلاعات در قتلهای اخیر، شنیده شد که در یکی از محافل تصمیم گیری پیشنهاد ارائه سناریوی عجیبی مطرح گردید که با ساختن مصاحبه ای چند تن از زندانیان تمامی قتل هارا بر عهده گرفته و بدین ترتیب ماجرای دردناک اخیر قبل از اطلاع ملت خاتمه یافته و خون مقتولین بی گناه لوث شود که با مخالفت شدید ریاست جمهوری مواجه شد."



روزنامه خرداد  در تاریخ ۱۳۷۷/۱۱/۱ صفحه  ۷ نوشت:


"بیانیه مجمع روحانیون مبارز عنوان داشت که پیش ارتشکیل هیات سه نفره پیگیری قتلها، یکی از محافل تصمیم‌گیری پیشنهاد کرده چندنفر از محکومین موجود در زندان ها طی مصاحبه ای مسولیت انجام‌ قتل ها را به عهده بگیرند که با مخالفت شدید رییس جمهوری مواجه شده است."


روزنامه خرداد نیز آورد که در پی به نتیجه رسیدن تحقیقات هیات سه نفره ،باز به خاتمی پیشنهاد شده چند نفر قاچاقچی مواد مخدر به عنوان عاملان جنایات اعدام‌شوند؛ اما وی با پافشاری بر افشای علنی قضیه، برای حفظ آبروی وزارت اطلاعات به آن پیشنهاد کرده خود طی اطلاعیه ای مسولیت کشف ماجرا رابرعهده بگیرد.


یکی  ازافراد مطلع  درباره فردی که پیشنهاد اعدام قاچاقچیان را داده است ، گفت:


"تا آنجا که من میدانم و قطعی هم می باشد، «ع.ی» که اصلاح طلب بود و بعدها وزیر اطلاعات شد این پیشنهاد را داده بود."


یکی دیگر نیز می گوید: "بله در جلسه ای که «حمید. س » (از افراد اصلاح طلب) هم بوده، «ع. ی »این را  گفته بود، تا آنجا که یادم هست، خاتمی موافق نبود."


مصطفی کاظمی (موسوی) و عالیخانی نیز سناریویی را برای انحراف در رسیدگی ارائه داده بودند. کاظمی سناریو را این گونه تشریح می کند:


"دو سه اوباش و افراد لات را پیدا نموده و پولی به آنها داده شود که ترکیه بروند و منبع صادق هم از آلمان به ترکیه بیاید و  آنها را توجیه نماید که بیاید روی خانه گلشیری که نیروی انتظامی است و آنجا نیروی انتظامی آنها را دستگیر نماید و اینها بر اساس توجیهی که شده اند در بازجویی ها بگویند ما در ترکیه توجیه شده ایم و قرار بوده بعد از عملیات هم از کشور خارج گردیم و نیروی انتظامی هم خیال نماید... اشخاص دیگری نیز که داریوش فروهر و پروانه اسکندری و مختاری و پوینده را زده اند از کشور خارج گردیده اند."


«ع.ی»درجلسه مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۸ که هنوز ریاست سازمان [ ...] را برعهده داشته  برای ساختن چهره ای انقلابی و متدین از عاملین این جنایت فریب اذهان عوام و خواص می گوید:


«معتقدم که دستگیرشدگان تا آخر بروند و یک حرف بزنند و بالاتر نروند، موسوی بگوید استنباط کردم و این اقدام را انجام دادم و اقای دری به این کار راضی بود و در مواجهات این دو پس از کمی مقاومت این مطلب را بگویند، به حداقل بسنده کنند و حرفهای اعتقادی را مطرح کنند! چند نفر هم جلو بیایند به عنوان عملیاتی و بعد آزاد شوند، موسوی بگوید من خودم تصمیم گرفتم و اینها هم مهدورالدم بوده اند.»


جناحی و ‌سیاسی کردن این پرونده مهم‌ترین تدبیر افراد مرتبط با این شبکه بوده است. با سیاسی کردن قصه، برای جناح‌ها ناموسی میشود و رسیدگی به آن هرگز به نتیجه نمی رسد.

یادداشت جدید: فلسفه سیاسی

شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۴ ب.ظ

مقاله در نشریه اندیشه مهر/ فلسفه سیاسی



در شماره جدید نشریه اندیشه مهر یادداشت جدیدی از من منتشر شده است. برای دریافت نسخه کامل نشریه می توانید اینجا را کلیک نمائید.