به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ سید محمد مهدی دزفولی ( مستندساز و نویسنده) با برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد فراز و فرودهای مستند سازی در ایران مصاحبه کرد.
دزفولی اظهار کرد: مستند سازی در ایران در سالهای اخیر با چالشهایی مواجه شده است. معیشت مستندسازان و کم توجهی به آثاری که تولید میشود، بازار، اکران، پخش و رسیدن به دست مخاطب مشکلاتی است که مستند ساز با آن مواجه است.
وی عنوان کرد: اتفاق خوب این است که در مستند سازی در یک دهه اخیر نهضتی آغاز شده که نسل جدید از آن استقبال کرده است و در جشنوارهها تعداد آثار بالا نشان دهنده نهضت جدید در این زمینه است. کارهای جدی مثل مستندهای اجتماعی، تاریخی و حتی مستند اقتصادی و فرهنگی تولید میشود و اتفاقاتی که در جشنوارههای خارج از کشور میافتد اتفاقات خوبی است، ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد مثلاً در جشنواره فجر توجه ویژه به مستند نمیشود وقتی توجه نباشد نشاندهنده این است که اهمیت ندارد.
دزفولی با بیان اینکه در زمینه آموزش مستند ضعیف هستیم اظهار داشت: در مراکزی که کار آموزشی میکنند، اساساً کار مستند نمیشود؛ یعنی آموزش در مستند ضعیف است. در سفیر فیلم پنج دوره آموزشی تحت عنوان مکتب باقری انجام میشود و یک مکتب کلاهدوز هم دارد که کار آیتم سازی و مستند کوتاه میکند که هر دوره حدود یک سال طول میکشد که به خروجی برسند و موضوعاتی انتخاب میشود که جنجالی باشد و به موضوعات روز هم بپردازد و بحث آموزش مبتنی بر تولید دارند.
وی خاطر نشان کرد: خانه مستند کار آموزشی نمیکند و صرفا یک بنگاه تولید کننده است که اینها ضعف است که نمود آن در کیفیت فیلمها نشان داده میشود و این زنگ خطری برای ما است.
دزفولی بیان کرد: چالش در مستندسازی ایران این است که یک سری سوژه وجود دارد مثل امنیتی، سیاسی و... که اجازه ساخت به آنها داده نمیشود. به خاطر حالت خاصی که مستند دارد هر موضوعی برای مخاطب جذاب نیست و باید موضوع کشش داشته باشد.
دزفولی در پایان گفت: وقتی مراکز تخصصی کارشان را درست انجام نمیدهند و افراد مقطعی هستند تاثیراتش را میبینیم. ما در حوزه مستند نگاه تخصصی نداشتیم و باعث ایجاد وضعیت آشفته شده است در بخش مستند در مدیریت و نگاه از بالا آشفتگی وجود دارد که باعث هرج و مرج میشود.
برای مشاهده این گزارش در سایت رادیو گفت و گو می توانید اینجا را کلیک کنید.