مصاحبه با روزنامه همشهری پیرامون مستندهای تاریخی و سیاسی
«تغییر در وضعیت معیشتی مردم، تغییرات اساسی در نگاه سیاسی آنها و البته تغییرات بهوجود آمده در روند تولید سینما به واسطه تجهیزات جدید 3 دلیل رشد صعودی ساخت مستندهای سیاسی و البته افزایش علاقهمندان آن است.» این حرفهای سیدمهدی دزفولی، مستندساز جوانی است که مستند «گزارش چند قتل» او مخالفان و طرفداران دوآتشه بسیاری داشت. او معتقد است که همانگونه که در دهه 60 و 70سینما با قهرمانها و عاشقهایش سرپا بود و در دهه 80 سینمای اجتماعی باب شد، دهه 90با ژانر تاریخی و سیاسی آغاز شد. سیانور و ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز در سینمای داستانی یکهتازی کردند و در مستند هم بهخاطر تجربه وقایع سال 88گویی یک نوع نگاه بازخوانی وقایع در میان فیلمسازها بهوجود آمد. دزفولی میگوید: «بیش از نیمقرن از ترور کندی در آمریکا میگذرد و هنوز هم درباره آن مستند ساخته میشود اما ما 40 سال بعد از انقلاب هنوز پروندههایی درباره ترور، کودتا و جنگ داریم که حتی گشوده هم نشدهاند و گاهی مفقودند و به همین دلیل مستند سیاسی میتواند در ایران تا سالها مخاطب داشتهباشد.» او درباره حضور جریانهای سیاسی در پشت بسیاری از مستندهای سیاسی که بیشتر شبیه بیانیههایی هستند که به جای چاپ در روزنامه و کتاب و اعلامیه سر از سینما درمیآورند، میگوید: «بالاخره برخی جریانها از برخی فیلمها حمایت میکنند اما یادمان نرود که هنوز هم چه اصولگراها و چه اصلاحطلبها همکاری چندانی با مستندسازها برای ساخت یک اثر ندارند. همزمان با این ماجراها موضوع تسویهحسابهای سیاسی در قالب مستند را هم نمیتوان نادیده گرفت.»
برای مطالعه ادامه مصاحبه در سایت روزنامه همشهری میتوانید اینجا را کلیک نمائید.
مستند سیاسی خوبه اما مردم رو سیاست زده کردن؛ الان درد ملت چیز دیگه ای بهتره اونا اولویت باشن