گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

کد تخفیف برای مستند مجمع عقلا

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۲۴ ق.ظ

علاقمندان دیدن مستند مجمع عقلا، جهت خرید و مشاهده این مستند که پیرامون مقطع پایانی جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه ۵٩٨ و دوران دولت سازندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی می باشد، می توانند این مستند را با کلیک بر روی اینجا و وارد کردن کد تخفیف fans7 با ١۵ درصد تخفیف مشاهده نمایند. 

سید مهدی دزفولی کارگردان مستند «مجمع عقلا» که به تازگی عرضه مجازی آن همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: تولید این مستند چند سال قبل در «سفیر فیلم» آغاز شد و به دلیل شرایط سال‌های ۹۵ و ۹۶ به این ایده رسیدیم که مقطع آن سال‌ها، مشابه مقطع دوران سازندگی با ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است. اما به دلایلی انتشار این مستند در آن زمان متوقف شد و کتاب آن را که «جنگ و صلح» نام داشت به پیش بردیم.

این مستندساز ادامه داد: با اتفاقاتی که در سال‌های ۹۶ به بعد رخ داد و وقتی مشابهت‌ها بیشتر شد، تصمیم بر این گرفته شد که این مستند اصلاح شود و در سال ۱۴۰۰ و پیش از انتخابات امسال که انتخابات مهمی است، منتشر شود. مستند «مجمع عقلا» در واقع درباره گذشته است اما حرف‌هایش و اتفاقاتی که در این مستند رخ می‌دهد انگار برای امروز ماست.

وی افزود: در بحث پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که مشابهت زیادی با پذیرش برجام و فشار وارد کردن به امام در سال ۶۷ و فشار وارد کردن به آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۴ دارد، به تحریم‌های آن زمان و این زمان مشابهت دارد. به بحث شکست مذاکرات با آمریکایی‌ها در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به افزایش وحشتناک نرخ تورم در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به اعتراضات گسترده مردمی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ شباهت دارد و خیلی از مسائل دیگر. اینها عبرت‌های تاریخ است.

بازخوانی عبرت‌آموز تجربه تکرار یک دولت/ روحانی همان هاشمی بود

دزفولی درباره روایت این مستند از شباهت مرحوم هاشمی رفسنجانی با حسن روحانی هم گفت: من نخواسته‌ام این مشابه‌سازی را انجام دهم. واقعیت این است که این دو نفر شباهت زیادی با هم داشتند و دارند، هم از نظر فکری و هم از نظر منش و شخصیت. خود آقای روحانی هم با افتخار این مطلب را می‌گفتند و می‌گویند.

وی افزود: واقعیت این است که دولت آقای روحانی ادامه همان دولت آقای هاشمی بود و هست. همان سیاست‌ها، همان دولتمردان، همان نگاه‌ها و … در این دولت هم حاکم بوده و به این نتایج رسید. در واقع ما یک بار دیگر تجربه دولت آقای هاشمی را در دولت آقای روحانی تکرار کردیم و این عبرت‌آموز است.

این کارگردان درباره افرادی که با آن‌ها در این مستند مصاحبه شده است هم توضیح داد: با آقایان نوبری، مومنی، ابراهیم یزدی، شیخ الاسلام، زیباکلام و خیلی‌ها مصاحبه شد. اما در مستند توانستیم از ۱۳-۱۴ مصاحبه استفاده کنیم. خیلی‌ها هم فرصت مصاحبه را به هر دلیلی ندادند. مجموعاً ۲۱-۲۲ مصاحبه گرفته شد، اما تعداد کمتری را استفاده کردیم. به دلیل پاره‌ای از ملاحظات و اینکه چهره‌های شاخص‌تر و مهم‌تر صحبت‌هایشان منتشر شود. این مستند و این کتاب، تاریخ شفاهی دوره پایانی جنگ و دوره سازندگی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ است.

دزفولی در پایان اظهار کرد: چند روزی است که اکران مستند شروع شده و بازخوردها به نسبت خوب بوده است. در مراسم رونمایی، آقایان عطریانفر و کوثری با اینکه از نظر سیاسی با هم اختلاف دارند، اما درباره مستند نظرشان مثبت بود. کامنت‌های مردمی هم درباره این اثر خوب و مثبت بوده است.

خبرگزاری فارس- گروه سینما: مستند «دیوارکش» به تهیه‌کنندگی سید محمدمهدی دزفولی و کارگردانی محسن آقایی را می‌توان ادامه‌ای بر «ایکسونامی» دانست. آقایی در مستند ایکسونامی به بررسی جریان انقلاب جنسی در آمریکا و سپس جهان پرداخت و با ارائه مستندات، سعی داشت تا استفاده رسانه‌ها و سیاستمداران از محتوا و نمادهای جنسی را برای کسب رأی رو رسیدن به قدرت بررسی کند. دیوارکش را به نوعی می‌توان ادامه‌ای بر ایکسونامی و پرداختن به نقد سوءاستفاده از موضوعات جنسی در فضای سیاسی ایران دانست که از انتخابات ۱۳۷۶ و روی کار آمدن اصلاحات به وجود آمد. البته این مستند بر خلاف مستند قبلی بیش از آن که به پژوهش متکی باشد، گفت‌وگو محور است. «دیوارکش» دو بخش اصلی دارد، بخش نخست به نقد جنسیت‌زدگی ایرانیان می‌پردازد که بخش کوتاهتر را نسبت به بخش دوم شامل می‌شود، اما بخش دوم به جریان انتخابات و سوءاستفاده‌ از موضوعات جنسی ورود می‌کند و نشان می‌دهد سیاستمداران چگونه با شعارهای دروغین پیرامون آزادی‌های مدنی و نگاه‌های جنسیتی، برای رسیدن به کرسی قدرت بهره می‌گیرند.

این مستند که از هفته گذشته در سامانه‌های اینترنتی «فیلمگردی» و «عماریار» اکران شده، با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است، برخی آن را سطحی قلمداد کرده‌اند و برخی هم آن را مستندی اثرگذار می‌دانند، مانند محسن مقصودی مجری برنامه «ثریا» که درباره آن گفته است: مستند «دیوارکش» تولید بچه‌های سفیر فیلم را دیدم. نسل جوان اگر این فیلم را نبیند، ضرر کرده است! پشت صحنه‌ای از بهره‌کشی اصحاب قدرت از مردم با شعارهای زیبا در حوزه آزادی‌های جنسی و چرخش های عجیب سیاستمداران برای یک مشت رأی، به ویژه از اواسط مستند به بعد عالی است.

پیرامون مستند «دیوارکش» با سید محمدمهدی دزفولی تهیه‌کننده آن گفت‌وگوی صریحی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

 

* پس از تولید مستند پرسروصدای «ایکسونامی» چه مسیری را طی کردید که به تولید «دیوارکش» انجامید؟

پیش‌تولید مستند را در پاییز ۹۸ کلید زدیم اما با اتفاقاتی که در سال ۹۸ رخ داد ـ از آبان و گرانی بنزین تا شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمای اکراینی و انتخابات ـ عملاً کار به تعویق افتاد و تولید را از آبان ۹۹ شروع کردیم و تا خرداد ۱۴۰۰ طول کشید. چون تأکید داشتیم مستند به انتخابات امسال برسد به ویژه اینکه بحث پورنوکراسی در ایران از انتخابات ۷۶ به بعد رسماً ورود کرد و عده‌ای از المان‌های جنسی برای رأی‌آوری از آن استفاده کردند. هر چند که فضای انتخابات به دلیل تأیید صلاحیت‌ها کمی متفاوت شده است اما همچنان می‌بینیم که برخی از کاندیداها از پورنوکراسی و شعارهای آزادی و پوشش و ... برای جلب توجه آرای مردم استفاده می‌کنند. در این مستند توانستیم با ۱۴-۱۵ نفر درباره بحث پورنوکراسی صحیت کردیم و ادعایی هم داره کامل بودن اثر نداریم، چون طی ۷ ماه فشرده تولید را انجام دادیم و به رونمایی رساندیم.

«دیوارکش» جزء نخستین مستندهایی است که مستقیم به سکس و سیاست در ایران می‌پردازد

بنابراین کمبودهایی دارد اما با این حال جزء اولین آثاری است که مستقیم به سکس و سیاست در ایران می‌پردازد. امیدواریم حرفش شنیده شود و بتوانیم در قسم‌ت‌های بعدی کمبودهای آن را رفع کنیم. اما هدف اصلی‌مان این بود که مستاند به انتخابات ۱۴۰۰ برسد، چرا که در انتخاب‌های قبلی از ۷۶ و آقای خاتمی تا انتخاب‌های بعدی از جمله آقایان هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و احمدی‌نژاد و روحانی از آن بهره برده‌اند، حتی آقای رئیسی و د یدارش با تتلو هم در انتخابات دوره قبل به آن مبتلا شده‌اند. گاهی این بهره‌برداری جواب داده است مانند ۷۶ و ۹۶ اما گاهی هم جواب نداده مانند ۸۴ و ۸۸.

 

*به نظر می رسد حضور کارگردان به عنوان راوی در این اثر بیش از اندازه است، زیاد صحبت می‌کند و به مخاطب اجازه تنفس و تفکر نمی‌دهد.

محسن آقایی اگر به عنوان راوی در مستند حضور دارد، چون دغدغه این موضوع را داشت و سعی کرد با بیان طنزی که دارد، کار را پیش ببرد. اما برخی مانند شما معتقدند این حضور و طنازی، یک جاهایی بیرون زده است و در نیامده.

* شما قلاب انداخته‌اید و صیدهای خوبی مانند بنی‌صدر و فائزه هاشمی را داشته‌اید، اما برای جمع‌بندی از کارشناسی استفاده کرده‌اید که برای مخاطب نام‌آشنا نیست و مستند در حد گزارش‌های خبری تلویزیون تنزل کرده است.

ایشان دکتر محسن بدره استاد دانشگاه الزهرا(س) است و روی موضوع پورنوکراسی کار کرده است. در قسمت نخست مستند «ایکسونامی» هم اشاره کوتاهی به این موضوع داشتیم و ایشان مشاوره داد که در مستندهای بعدی به آن بپردازید. البته مجموعاً شتابزدگی موجود در کار به دلیل این بود که آن را به انتخابات برسانیم.

* مخاطب شما کیست؟ به نظر می‌رسد قصد دارید طرفداران تفکرات دولت‌های اصلاح‌طلب و اعتدال را مجاب کنید، اما با توجه به لحن طنز مستند، شاید این اتفاق رخ ندهد و مستند را همان طیفی بپسندد که هم‌فکر به شماست.

طیف حزب‌الهی جامعه مخاطب این مستند نبودند، چون نوع نگاه و رأی‌دادنش در انتخابات متفاوت است. ما دو هدفگذاری داشتیم؛ یکی قشر خاکستری جامعه که توده رأی را می‌سازد و جذب یکی از جناح‌ها می‌شود. بخش دوم هم مخاطبانی هستند که به تفکرات اصلاح‌طلبی گرایش دارند و معتقدند اگر فلانی رأی بیاورد دیوارکشی می‌کند. البته با اکران‌هایی که در شهرستان‌ها داشتیم، بازخوردی که گرفتیم مجموعاً این بود که جامعه هدف ما کلیت حرف مستند را پذیرفته‌اند و می‌گویند باید فریب فضاسازی را نخوریم.

طیف حزب‌الهی جامعه، مخاطب مستند «دیوارکش» نبودند،‌ بلکه توده خاکستری مخاطب ماست

بنظرم توده مردم با مستند ارتباط خوبی برخورد کردند، البته برخی قشر نخبگانی ارتباط چندانی نتوانستند با مستند برقرار کنند. مثلاً دکتر تفرشی می‌گفت: انتخابات کدام کشور را می‌توانید پیدا کنید که از این موضوعات برای کسب رأی استفاده نکند، از کمال آتاتورک تا بن‌سلمان و ترامپ؟ فقط غلظت آن متفاوت است.

به هر حال سعی کردیم آسیب‌شناسی کنیم که استفاده ابزاری از نمادهای جنسی برای رأی‌آوردن باعث ابتذال دموکراسی در کشور می‌شود. مثلاً بن‌سلمان با آزادی‌هایی که می‌دهد می‌خواهد کاری کند که مردم ذهنشان جای دیگری مشغول باشد و با سهم خاندان سعودی از نفت کاری نداشته باشند.

 

* چون از این طرف (اصولگرایان) نماینده‌ای در مستند ندارید و بیشتر با اصلاح‌طلبان صحبت کردید.

طبیعی است که اصلاح‌طلب‌ها بیشتر از این مباحث استفاده کردند، البته سراغ اصولگراها هم مانند احمدی‌نژاد رفتیم که البته با خودش موفق به گفت‌وگو نشدیم و با عبدالرضا داوری مصاحبه کردیم.

اما حرف کلی ما سوءاستفاده از این فضاست و این ابتذال سیاسی معطوف به یک جناح نیست. 

* در بخش نخست سعی داشتید با بلاگرهای اینستاگرامی صحبت کنید که گفتید نشد. چه کسانی بودند که نه گفتند و دلیلشان چه بود؟
سراغ بسیاری از سلبریتی‌های هنرمند و حتی ورزشی رفتیم که در انتخابات قبلی هم نقش تحریک‌کننده مردم در جمع‌آوری رأی برای یک کاندیدا را داشتند. حتی در تیتراژ هم اسامی حدود ۴۰ نفر را نوشته بودیم که حاضر نشدند مصاحبه کنند، اما بعداً گفتیم شاید اخلاقی نباشد و حالت محاکمه داشته باشد.
مثلاً به مصی علینژاد پیام دادیم، دید و پاسخ هم داد، اما قبول نکرد و گفت باید یک نفر شما را معرفی کند.

علاوه بر افراد هنرمند و ورزشکار، با چهره‌های سیاسی مانند احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی هم صحبت کردیم که نپذیرفتند. 

این نقد شاید به ما وارد باشد، اما برای تبیین‌کردن موضوع باید واقعیت را هم گفت. اگر تصاویر را نمی‌آوردیم چطور باید آن را بیان می‌کردیم؟ چون متن نیست که بشود نوشت یا صوت نیست که پخش کرد. ضمن اینکه میزان کلیپ‌ها و فیلم‌های برش‌خورده را تا یک‌سوم کم کرده‌ایم

 

* چه پیامی می‌دادید؟
می‌گفتیم ما مستندسازیم و قبلاً با ساخت مستند «ایکسونامی» موضوع انقلاب جنسی در آمریکا را بررسی کردیم. حالا داریم به بحث انقلاب جنسی در ایران و ارتباطش با انتخابات بپردازیم. می‌خواهیم درباره آن با شما صحبت کنیم.

 

 

* نقدی که به این گونه مستندها وارد می‌کنند این است که این مستندها در دام موضوعی می‌افتند که خودشان منتقد آن هستند. یعنی یک دور باطل پیش می‌آید، بدین صورت که برای نقد موضوعات جنسی و ناهنجاری‌ها، از جذابیت رسانه‌ای و جنسی آن استفاده می‌کنید. آیا این موضوع را قبول دارید؟

این نقد شاید به ما وارد باشد، اما برای تبیین‌کردن موضوع باید واقعیت را هم گفت. اگر تصاویر را نمی‌آوردیم چطور باید آن را بیان می‌کردیم؟ چون متن نیست که بشود نوشت یا صوت نیست که پخش کرد. ضمن اینکه میزان کلیپ‌ها و فیلم‌های برش‌خورده را تا یک‌سوم کم کرده‌ایم. 

داستان برخی دوستان دیگر که در این حوزه کار می‌کنند، شاید این است که قصد دارند به آن جذابیت بدهند، اما در مستند ما فقط ۱۵-۱۰ دقیقه به این مقوله پرداخته‌ایم تا فضای رسمی و غیررسمی را تبیین کنیم، از فضای کافی‌شاپ‌ها تا شیوه تبلیغات رسمی در فضای مجازی. به نظرم این‌ها باید گفته می‌شد.

آیا احتمال تدوین مجدد «دیوارکش» وجود دارد؟ و اینکه در نسخه بعدی «ایکسونامی»، روی موضوعات جنسی تمرکز می‌کنید یا به دغدغه‌هایتان می‌پردازید؟

این را احتمالاً فقط کمی اصلاح کنیم ـ البته باید درباره‌اش تأمل کنیم ـ اما اینکه تغییرات زیادی کند یا طولانی‌تر شود، خیر. این مستند 

انقلاب جنسی در ایران که ایکسونامی۲ به آن خواهد پرداخت، به مسیر انقلاب جنسی در ایران می‌پدازد و اینکه چهخ اتفاقی در ایران رخ می‌دهد. موضوعاتی مانند مانکن‌ها، ارتباط آن‌ها با لابی‌ها و مباحثی که در حوزه فرهنگ پیش آمده و همچنین تئوریزه کردن برخی موضوعات مانند همجنس‌گرایی و سقط جنین و ...

 یک مجموعه ۱۰ قسمتی به نام سونامی هم داریم که به موضوعاتی مانند بی‌پدری، همجنس‌گرایی، سقط جنین و ... در آمریکا می‌پردازد

البته یک مجموعه ۱۰ قسمتی به نام سونامی هم داریم که به موضوعاتی مانند بی‌پدری، همجنس‌گرایی، سقط جنین و ... در آمریکا می‌پردازد. این مستند‌ها نریشن‌محور (گفتار متن) است و از رسالت‌های کارگروه خانواده سفیر است که قصد دارد به زیست جنسی و تربیت جنسی در ایران می‌پردازد و احتمالاً بعد از انتخابات منتشر خواهد شد.

* با تلویزیون هم برای پخش مستند «دیوارکش» رایزنی کرده‌اید؟

بله، اما گفته شد حدود نیمی از آن قابل پخش نیست و عملاً چیزی از مستند باقی نمی‌ماند. این در حالی است که نسخه اولی مستند یک ساعت و ۴۵ دقیقه بود و ما آن را به ۶۹ دقیقه رساندیم. مثلاً تصاویر آرشیوی را کم کردیم یا مصاحبه با دکتر بسکرویل را حذف کردیم. 

* پژوهش‌هایی که انجام گرفته چطور؟ به صورت مکتوب منتشر می‌شود؟

پژوهش‌های مستند «ایکسونامی۱» به قلم آقای صادق‌زاده تحت عنوان انقلاب جنسی در حدود ۳۰۰ صفحه مکتوب شده که بخش عمده آن ترجمه است و به زودی منتشر می‌شود که از خروجی‌های کارگروه سفیرفیلم است.

* نکته‌ای مانده است که بخواهید بیان کنید؟

سعی کردیم کار مقبولی ارائه کنیم، اما ضعف‌هایی دارد و ان‌شاءالله برای مستندهای بعدی سعی در کم‌کردن آن‌ها داریم. امیدوارم این یک هفته‌ای که تا انتخابات داریم این مستند بیشتر دیده شود تا خطاهای انتخابات قبلی کمتر شود و شاهد یک انتخابات بالنده باشیم.

 

برای مشاهده مصاحبه در خبرگزارس فارس اینجا را کلیک نمایید. 

دانلود مستند مجمع عقلا

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۱۹ ق.ظ

 

برای دانلود مستند مجمع عقلا، پیرامون پایان جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه 598 و همچنین دوران دولت سازندگی از سال 1368 تا 1376 میتوانید اینجا را کلیک کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این مستند تولید مرکز مستندسازی سفیر فیلم می‌باشد و تهیه کننده آن محمد تقی بستجانی و کارگردان آن سید محمد مهدی دزفولی می‌باشد.

مستند «مجمع عقلا» به بررسی چگونگی ختم جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در تیرماه سال ۱۳۶۷ می‌پردازد و پس از آن به بررسی دوران سازندگی در دولت هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ می‌پردازد. این مستند در مدت زمان ۵۴ دقیقه قصد دارد چگونگی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و مذاکرات پیرامونی آن را بررسی نماید و تفکر مجمع عقلا برای اداره کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در واقع این مستند اولین مستند و اثر پژوهشی است که به بررسی تفکر مجمع عقلا در کشورداری و اداره امورات کشور در سه دهه پیش می‌پردازد.

در این مستند با چهره‌هایی همانند دکتر صادق زیباکلام، مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، مرحوم حسین شیخ الاسلام معاون سابق وزارت امور خارجه، دکتر عباس ملکی از اعضای تیم مذاکره کننده در مذاکرات ۵۹۸، سردار محسن رفیق دوست، سردار اسماعیل کوثری، دکتر فرشاد مومنی، دکتر محمد خوشچهره، ناصر نوبری سفیر ایران در شوروی، محمد غرضی و ... مصاحبه‌های مبسوطی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، این مستند در مدت زمان 54 دقیقه قصد دارد چگونگی پذیرش قطعنامه 598 و مذاکرات پیرامونی آن را بررسی نماید و تفکر مجمع عقلا برای اداره کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در واقع این مستند اولین مستند و اثر پژوهشی است که به بررسی تفکر مجمع عقلا در کشورداری و اداره امورات کشور در سه دهه پیش می پردازد.

در این مستند با چهره هایی همانند دکتر صادق زیباکلام، مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، مرحوم حسین شیخ الاسلام معاون سابق وزارت امور خارجه، دکتر عباس ملکی از اعضای تیم مذاکره کننده در مذاکرات 598، سردار محسن رفیق دوست، سردار اسماعیل کوثری، دکتر فرشاد مومنی، دکتر محمد خوشچهره، ناصر نوبری سفیر ایران در شوروی، محمد غرضی و ... مصاحبه های مبسوطی انجام شده است.

 

این مستند تولید مرکز مستندسازی سفیر فیلم می باشد و تهیه کننده آن محمد تقی بستجانی و کارگردان آن سید محمد مهدی دزفولی است. این اثر جدیدترین تولید سفیر فیلم و محصول سال 1400 است.

دزفولی به عنوان پژوهشگر و کارگردان این مستند درباره آن به فارس گفت: فکر و ایده اولیه تولید این مستند در سال 1394 در موسسه سفیر فیلم زده شد. دلیل آن هم این بود که اولا همواره در طی سه دهه اخیر نحوه پایان یافتن جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه 598 مورد بحث و بررسی های فراوان قرار گرفته است و همچنان حل نشده باقی مانده است و جدل های سیاسی و کارشناسی پیرامون آن فراوان است و ثانیا مدل تاریخی است برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن تا شروط غربی ها را بپذیرند و نظام اسلامی از مواضع خود به ظاهر کوتاه بیاید. سال 94 نیز همزمان با بحث های برجام و مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته ای، به نظر می رسید که بررسی تاریخی قطعنامه 598 و پایان جنگ ایران و عراق می تواند عبرت های فراوانی داشته باشد و می تواند دو مقطع مهم یکی در سال 1367 و بدیل دیگر آن در 27 سال بعد یعنی در سال 1394 را با هم مقایسه کند و حرف نویی را برای مخاطب خود داشته باشد.

وی ادامه داد: به هر حال همچنان پس از سه دهه پیام تاریخی امام درباره پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 قابل تامل و بررسی فراوان است و جای بحث های کارشناسی دارد. ایضا که امام در ده ماه پس از پایان جنگ که در قید حیات بودند در پیام منشور روحانیت مبارز و پیام عزل آقای منتظری در فروردین 1368 و همچنین در وصیت نامه سیاسی الهی خود به جنگ تحمیلی اشاره های مهمی دارند و همین باعث می شود که بررسی آن دوره تاریخی و به خصوص چگونه پایان یافتن جنگ همچنان اهمیت داشته باشد. اگر درس های قطعنامه 598 را بررسی درست و صحیحی بکنیم هیچگاه شاهد تکرار آن در مقاطع دیگر و در شرایط مشابه نخواهیم بود. نوشیدن جام زهر و معامله آبروی خود با خداوند تعابیر بلند و مهمی است که امام خمینی در پیام 29 تیرماه 1367 به کار بردند و این ها قطعا مهم و قابل فکر است. اینکه چطور شد ایران پس از هشت سال دفاع مشروع از خود و مقابله با زورگویی های صدام و دنیای غرب سرانجام حاضر به پذیرش قطعنامه شد بدون آنکه به حق و حقوق خود در گرفتن خسارات و غرامت و تعیین و تنبیه متجاوز یعنی صدام برسد.

وی تاکید کرد: در این مستند تلاش شده است دو مقطع جنگ و صلح از سال 1364 تا 1376 مورد بررسی جدی قرار بگیرد و امیدوارم توانسته باشیم حرف های مهمی و جدی با مخاطبین خود زده باشیم. به هر حال تحولات کشور از سال 1368 تا 1376 در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی هم تحولات مهمی بوده است. بالاترین نرخ تورم در بعد از انقلاب مربوط به این سال ها است که تورم 49.5 درصدی را جامعه ایران تحمل کرد، مذاکرات نفتی شکست خورد و ایران با تحریم های داماتو در دوران کلینتون مواجه شد، کشور چندبار تا لبه پرتگاه جنگ دیگری رفت و اعتراضات گسترده مردمی هم از سال 1371 تا 1375 در شهرهای مختلف همانند مشهد و اسلامشهر و مبارکه و قزوین و شیراز و تبریز و ... در این دوره رخ داد که مجموعا باعث کشته شدن بیش از 60 نفر در این سال ها در این حوادث شد.

دزفولی اظهارداشت: مستند به دلایلی در سال 1396 ، زمانیکه به پایان رسید منتشر نشد و پس از 4 سال تصمیم بر این گرفته شد که در آستانه انتخابات سال 1400 منتشر شود. به دلیل حجم مصاحبه ها و جمع آوری مطالب تحقیقی و پژوهشی نیز تصمیم بر این گرفتم که 15 مصاحبه مهم و کلیدی این مستند همانند مصاحبه با آقایان مومنی، نوبری، یزدی، رفیق دوست، کوثری، خوشچهره، الویری، زیباکلام و ... را هم در قالب کتاب جمع آوری و منتشر کنم که دوستان نشر صاد چاپ این کتاب را پذیرفتند که این اثر هم تا ماه های آینده به امید خدا با عنوان کتاب «جنگ و صلح» راهی بازار نشر و کتاب خواهد شد.

وی ادامه داد: این اثر مکتوب در 330 صفحه به صورت مبسوط و مشروح تر تلاش دارد از دیدگاه سیاسی و اقتصادی و نظامی مقاطع سال های 1364 تا 1376 را مورد بررسی قرار دهد و در واقع تاریخ شفاهی آن مقطع از دید 15 کارشناس با گرایشات مختلف در حوزه های کلیدی سیاسی و اقتصادی و نظامی است و امیدوارم که بتواند مورد توجه کارشناسان و علاقمندان این حوزه تاریخی- سیاسی قرار بگیرد.

وی گفت: در پایان باید ابراز امیدواری کنم که دوستان وزارت ارشاد اجازه انتشار رسمی و وسیع این مستند تصویری بلند و کتاب را بدهند و این دو اثر با سانسور مواجه نشود و بتواند در دسترس علاقمندان قرار بگیرد و شاهد کمترین ممیزی ها و سانسور برای این دو اثر باشیم.

این مستند از روز 23 خرداد در سایت سفیرفیلم در دسترس علاقمندان خواهد بود، و کتاب آن هم مدتی دیگر به زیور طبع آراسته خواهد شد.

 

برای مشاهده لینک این خبر در سایت خبرگزاری فارس اینجا را کلیک کنید. 

مهاجرین غیرقانونی ایرانی در اروپا

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱ ق.ظ

 

تهیه کننده مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش که در بخش «مستند زیر ذره‌بین» سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد در یادداشتی به تبیین موضوع محوری این فیلم که مهاجرت است، پرداخت.

به گزارش ایسنا، سید مهدی دزفولی در این یادداشت آورده است: «کشور ما در چهار دهه اخیر با موج های متعدد مهاجرت مواجه بوده است که هر کدام دلیل خاصی در برهه های زمانی مشخصی داشته است. به عنوان مثال در سال های جنگ تحمیلی در دهه شصت به دلیل جنگ طولانی مدت و فرسایشی ایران و عراق موج وسیعی از مهاجرین شکل گرفت که اکثرا راهی اروپا و آمریکای شمالی شدند به امید جان سالم به در بردن و زندگی بهتر ساختن برای خود و فرزندانشان، و یا در سال های بعد از جنگ به دلیل نرخ بیکاری بالا و افزایش تحریم ها و فشار اقتصادی به خصوص در سال های ابتدایی دهه هفتاد، عده زیادی یا راهی اروپا شدند و یا راهی ژاپن شدند تا کار کرده و درآمد بالایی کسب کنند و زندگی بهتری را بسازنند. اما این عده نیز به آن چه در انتظارش بودند، نرسیدند.

در دهه هشتاد نیز موج سوم مهاجرت شکل گرفت و به خصوص پس از سال 88 به دلایل گوناگون این مهاجرت ها افزایش یافت. تا پیش از آغاز موج کرونا در جهان، عده زیادی از ایران باز راهی ترکیه یا شمال عراق شدند تا از این طریق به اروپا بروند و به آنچه فکرش را می کردند و انتظارش را می کشیدند برسند اما بسیاری از این تصورات و تخیلات در عالم واقعیت رنگ دیگری داشت و به  آنچه در ذهن مهاجرین می گذشت، نرسید.

مهاجرت امر غریبی است که در ایران به خوبی تبیین نشده است. رها کردن خانواده و سال ها رفاقت و دوستی با عده ای زیاد از دوستان و آشنایان و راهی سرزمینی غریب و ناشناخته شدن شاید در ابتدا ساده باشد اما در نهایت کشنده و زجر آور خواهد بود. شاید تمامی افرادی که از ایران مهاجرت کرده اند و ترک وطن و خانواده کرده اند به این اذعان داشته باشند. اما مهاجرین هم دو دسته هستند. دسته اول که قانونی و با طی مراحل مشخص از ایران می روند که این دسته غالبا یا دارای تحصیلات عالیه و زبان بلد هستند سرمایه مالی لازم را دارند و کمتر دچار مشکل می شوند و دسته دوم که فراوان تر هستند، افرادی هستند که غالبا تحصیلات خاصی ندارند، زبان نابلدند و مهارت خاصی و سرمایه ای نیز ندارند و وقتی راهی غرب می شوند و مهاجرت می کنند تازه اول مشکلات آنهاست. مشکلاتی که فکرش را هم نمی کنند. تهدیدات جانی، از دست دادن پول و سرمایه، سختی کشیدن های طولانی که بعضا چند سال طول می کشد تا شاید به اروپا برسند و بتوانند مستقر شوند و شاید هیچگاه هم نرسند، از دست دادن اعضای خانواده همراهشان و ... بخشی از این مشکلات طاقت فرساست. تازه زمانیکه به اروپا هم می رسند و می توانند با هزاران مشقت و سختی سکنی بگیرند، تفاوت فرهنگی، دوری از وطن و خانواده و فکر کردن به گذشته هم آزارشان می دهد.

مهاجرت امری ساده نیست، امری جانکاه است که باید درباره آن به درستی پژوهشی و تحقیق کرد و سخن گفت تا جامعه و افراد جوان و میانسال درباره آن آگاهی پیدا کنند.

مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» به کارگردانی دوست عزیزم منصور فروزش و تهیه کنندگی مشترک من با وی، روایت همین دشواری ها و سختی های امر مهاجرت در اروپا است. اینکه مهاجرینی که از اقصی نقاط ایران راهی اروپا می شوند، با رده سنی های مختلف و با فرهنگ های مختلف و مهارت های گوناگون، با چه چیزی مواجه می شوند. اساسا مهاجرت چه مصائبی دارد و واقعیت مهاجرت چیست. این ها سوالاتی است که تلاش کرده ایم در این مستند 54 دقیقه ای به آنها پاسخ دهیم و به دنبال به تصویر کشیدن آن ها از زبان مهاجرین غیر قانونی ایرانی هستیم.

مستند "زمزمه های گمشده در دور دست" به ماقبل رسیدن برخی از این مهاجرین به مقصدشان می پردازد و تلاش داریم در قسمت دوم این مستند که انشاالله به زودی تولید آن آغاز خواهد شد به این بپردازیم که وقتی این افراد به مقصد مورد نظر خورد می رسند حالا با چه چیزی مواجه می شوند؟ آیا به هدفشان که در ذهنشان بوده رسیده اند یا نه؟ آنچه که به دنبالش بوده اند محقق شده یا خیر؟

این مستند این روزها در جشنواره جهانی سی و هشتم فیلم فجر در حال اکران و نمایش است، و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت سینماتیکت و تهیه بلیط، به تماشای این مستند بنشینند.

موضوع مهاجرت موضوعی نیست که صرفا بتوان در چند جمله و چند دقیقه سخنرانی و حرف درباره آن سخن گفت و یا چند فریم عکس حقش را ادا کند. موضوعی است که نیاز به پژوهش های مفصل میدانی و تولید کتاب و فیلم و ... دارد و امیدوارم به دلیل اهمیت این موضوع و اینکه سالانه چندین هزار نفر از ایران راهی غربت می شوند به امید اینکه شاید زندگی بهتری برای خود و فرزندانشان بسازند، اما با واقعیت دیگری مواجه می شوند، درباره آن حرف زده شود و کارهای متعدد مکتوب و تصویری تولید شود تا به جامعه ایران آگاهی بخشی شود.

این مستند تلاشی است برای نشان دادن بخشی از این واقعیت ها که امیدواریم توانسته باشیم به خوبی بخشی از این موضوع را به نمایش درآورده باشیم و مخاطبین با آن ارتباط برقرار کنند و مستندی باشد که جریان ساز شود.»

 

برای مشاهده این یادداشت در سایت ایسنا میتوانید اینجا را کلیک نمایید. 

 

بی‌پناهی پناهجویان ایرانی در اروپا/ از تراژدی مهاجرت چه می‌دانیم؟

تهیه‌کننده و کارگردان مستند زمزمه‌های گمشده در دوردست ضمن اشاره به ویژگی‌های این مستند از نسبت آن با مسئله فراگیر پناهجویی از ایران به کشورهای اروپایی، توضیحاتی ارائه کرد.

منصور فروزش تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» که از آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است، درباره ایده اولیه ساخت این مستند به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اوج بحران پناهجویان در اروپا برای اکران فیلمم در یک جشنواره به اروپا رفتم و آنجا شرایط بسیار اسفناک پناهجویانی را که عموماً از سوریه آمده بودند، از نزدیک دیدم. این تصویر بسیار متفاوت با تصویری بود که پیش از آن درباره مساله پناهجویان در ذهن داشتم. به همین دلیل هم مساله برای من از یک ذهنیت برخاسته از رسانه و اطلاعات رایج در جامعه که از زمان کودکی همه ما با آن مواجه هستیم تبدیل به یک عینیت دهشتناک شده بود. این آغاز یک درگیری ذهنی با مساله بود. مثلاً اینکه در بزرگترین شهرهای اروپا با خانواده‌هایی مواجه می‌شوید که زبان محلی را بلد نیستند و در کوچه و خیابان و کنار اتوبان و جاده با هرچه دستشان آمده برای خودشان یک محل زندگی فراهم کرده‌اند، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وی افزود: این صحنه‌ها هیچ تناسبی با آن تصور زندگی در اروپا که در فیلم‌ها و کارتن‌های کودکی ما سراسر با نور و رنگ و شادی ترسیم شده بود نداشت.

ابعاد مختلف مسئله پناهجویان در اروپا

این مستندساز ادامه داد: بعد از اینکه برای تحصیل به اروپا آمدم، مساله برایم واضح‌تر شد، یعنی مساله مهاجرت غیرقانونی شهروندان خاورمیانه به اروپا نه تنها ماهیتش را برایم به عنوان یک مساله صرفاً انسانی که حمایتی صددرصدی در اروپا دارد از دست داد بلکه ابعاد مختلف دیگری هم به آن اضافه شد. مثلاً مساله پناهجویان در کشورهای اروپایی امروز چندین وجه مختلف دارد که می‌توان به ارتباط آن با امنیت ملی کشورها و همینطور برخاستن صداهای مخالف در جوامع اروپایی و در میان شهروندان اروپا اشاره کرد. به همین دلیل هم هست که در نحوه مواجهه با پناهجویان کاملاً با بدبینی و عدم توافق بین دولت‌ها و حتی مردم اروپا مواجه هستیم.

برای من واضح بود که پناهجویانی که از کشورهای جنگ زده به اروپا سرازیر شده بودند دلیلی قابل درک برای کار خود داشتند. اما مسأله پناهجویان ایرانی یک مساله متفاوت و قابل بحث بوده و هستوی افزود: در این بین برای من واضح بود که پناهجویانی که از کشورهای جنگ زده به اروپا سرازیر شده بودند دلیلی قابل درک برای کار خود داشتند. اما مسأله پناهجویان ایرانی یک مساله متفاوت و قابل بحث بوده و هست. به همین دلیل با دوستانی که در مساله پناهجویان کار تخصصی و دانشگاهی انجام داده بودند وارد بحث شدیم تا به یک مدل مشخص و دقیق برای بررسی موضوع دست پیدا کنیم. در این بین یکی از شانس‌های ما حضور خانم دکتر غلامپور بود که در دوره دکتری تحقیقات مفصلی راجع به پناهجویان ایرانی انجام داده‌اند.

این مستندساز ادامه داد: این همکاری با شروع رایزنی با نهادهای مربوط به مساله پناهجویان برای اخذ مجوز شروع شد، تقریباً برای نمایندگی‌های صلیب سرخ در ۱۲ کشور نامه نگاری شد تا بتوانیم برای فیلمبرداری مجوز بگیریم اما همه آنها به انواع روش‌ها با درخواست ما موافقت نکردند. تا اینکه صلیب سرخ صربستان دسترسی محدودی برای تصویربرداری در یکی از کمپ‌های تازه تاسیس در یکی از شهرهای کوچک مرزی را به ما داد.

ایران؛ تنها کشور با سیر صعودی پناهجویی به اروپا

فروزش بیان کرد: اهمیت این موضوع زمانی برای ما بیشتر شد که دیدیم در میان ۱۰ کشوری که آمار بیشترین پناهجو را در اروپا دارند، تنها ایران است که آهنگ رشد تعداد پناهجویانش در اروپا صعودی است. در حالی‌که مثلاً افغانستان یا سوریه که از نظر تعداد پناهجویان، بالاتر از ایران قرار دارند آهنگی نزولی را در پیش گرفته‌اند. این یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت که مساله ما و این فیلم معطوف به مساله مهاجرت از مبادی غیرقانونی است و نه مهاجرت‌های قانونی از جمله کاری، شغلی یا تحصیلی، چرا که تفاوت این دو راه مهاجرت بسیار زیاد و متفاوت است. چرا که در مهاجرت از مبادی غیرقانونی ما با ۲ مساله جدی مواجه هستیم اول اینکه فرد هیچ حقوق قانونی تاکید می‌کنم هیچ حقوق قانونی ندارد، یعنی عملاً به دلیل عدم وجود مدارک قانونی فرد در سیستم قانونی و رسمی که ملزم به حمایت از حقوق افراد است جایگاه شناخته شده‌ای ندارد. یعنی وقوع هر نوع اتفاق برای فرد از هر نوع و جنس از سوی قانون غیرقابل ردیابی است. به همین دلیل هم هست که طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان و بر اساس گزارش گاردین در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۸۰۰۰ کودک که در اروپا ثبت پناهندگی کرده بودند، ناپدید شده‌اند که البته بی تردید به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از افراد به محض ورود اطلاعاتشان ثبت نمی‌شود این عدد می‌تواند به مراتب بالاتر باشد و این عدد تنها مربوط به کسانی است که بعد از ثبت در یکی از کشورهای اتحادیه مفقود شده‌اند و نه همه مفقودی‌ها.

بی‌پناهی پناهجویان ایرانی در اروپا/ از تراژدی مهاجرت چه می‌دانیم؟

این کارگردان مطرح کرد: پس مساله اول حقوق افراد است، یعنی فرد به عنوان پناهجو در طول سفر و حتی بعد از رسیدن به مقصد مورد نظر از نظر قانونی به عنوان یک فرد با حقوق مشخص در نظر گرفته نمی‌شود. مساله دوم مساله خطرات و تهدیدهای این تصمیم وحشتناک است. چرا که فرد باید از بین جنگل، کوه و دشت در روزهای بارانی و شب‌های برفی عبور کند تا بتواند به مقصد مورد نظر برسد. این سفر یک سفر تفریحی یا طبیعتگردی نیست، چرا که افراد زیادی به دلیل تشنگی یا گرسنگی، یخ زدگی، سرمازدگی، یا مواجه شدن با گروه‌های تندرو محلی، راهزنان و یا حیوانات وحشی جان و مال خود را از دست می‌دهند. این‌ها در صورتی است که مساله خطرات قاچاقچیان انسان یک خطر غیرقابل چشم پوشی است. در کنار اینها باید اضافه کرد که از نظر کشوری که فرد به آن ورود غیرقانونی داشته است، فرد و خانواده او مجرم هستند و بعد از دستگیری باید مدتی را در زندان بگذرانند.

فروزش مطرح کرد: خانواده‌هایی بوده‌اند که در زندان کشورهای مختلف میان مجرمان خطرناک نگهداری شده‌اند و هرکدام از افراد خانواده در یکی از زندان‌ها گرفتار شده‌اند. این‌ها واقعیت‌هایی است که کمتر در طول این سال‌ها به آنها پرداخته شده است. در واقع ما در این مستند سعی می‌کنیم واقعیت را تا جایی که ممکن است برای مخاطب بیان کنیم و فکر می‌کنم نقطه تفاوت این مستند با کارهایی از این دست که برای رسانه‌های عموماً خارجی ساخته شده، این است که در آن مستندها معمولاً مستندساز با هدف جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی سعی در نمایش شرایط اسفناک اقامت پناهجویان داشته است.

امواج مهاجرت و سرنوشت‌های نامعلوم

سید مهدی دزفولی به عنوان دیگر تهیه کننده این مستند هم به خبرنگار مهر گفت: ما در این سال‌ها به دلیل مشکلات عمده اقتصادی و معیشتی در ایران و همچنین تصور غالب و بعضاً نادرست از زندگی مطلوب و رویایی در غرب شاهد سیل مهاجرت غیر قانونی از ایران به اروپا و به خصوص اروپای شمالی و اروپای غربی بوده‌ایم و هستیم. این موج مهاجرت برای اولین بار در سال‌های جنگ ایران و عراق در دهه شصت رخ داد. در آن سال‌ها سیلی از مهاجرین به اروپا سرازیر شدند و بخشی از آنها البته در آن سال‌ها به ژاپن نیز رفتند تا به زندگی رویایی و مطلوب خودشان برسند اما برای خیلی‌ها این زندگی رویایی تبدیل به وضعیتی کاملاً متفاوت با تصور اولیه افراد شد چون واقعیت چیز دیگری بود که فکرش را هم نمی‌کردند. پس از جنگ در دهه هفتاد باز شاهد موج دوم این مهاجرت‌ها بودیم. پس از وقایع سال ۸۸ هم باز شاهد موج سوم مهاجرت غیر قانونی بودیم و در این سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها و سخت‌تر شدن معیشت مردم در ایران، شاهد موج چهارم بوده‌ایم. البته در این میان هم عده زیادی به اروپا مهاجرت کردند اما همانند این چهار موجی که عرض کردم، گسترده و پر تعداد نبوده است.

در ایران تصور روشنی در این باره وجود ندارد و به همین دلیل شاهد اتفاقات تلخی برای مهاجران ایرانی غیرقانونی در اروپا هستیم. کشته شدن در مسیر مهاجرت، آوارگی، دزدیده شدن، به تاراج رفتن سرمایه آنها و در نهایت حتی رسیدن به اروپا اما مواجه شدن با واقعیت‌های زندگی به عنوان یک خارجی بخشی از این سرنوشتی است که در انتظار مهاجرین غیر قانونی استدزفولی عنوان کرد: طبق آمار، ما بیش از هفت میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که در حدود یک سوم از این تعداد مهاجران غیر قانونی هستند که از مرز ترکیه و یا مرز کردستان عراق به اروپا رفته‌اند. پرداختن به مهاجرت غیرقانونی و آسیب‌شناسی و درمان آن به نظر من نیاز به تولید مستندهای جدی و مفصلی دارد که به این چالش به صورت عمیق و درست بپردازد.

این تهیه‌کننده مطرح کرد: در ایران تصور روشنی در این باره وجود ندارد و به همین دلیل شاهد اتفاقات تلخی برای مهاجران ایرانی غیرقانونی در اروپا هستیم. کشته شدن در مسیر مهاجرت، آوارگی، دزدیده شدن، به تاراج رفتن سرمایه آنها و در نهایت حتی رسیدن به اروپا اما مواجه شدن با واقعیت‌های زندگی به عنوان یک خارجی بخشی از این سرنوشتی است که در انتظار مهاجرین غیر قانونی است.

وی در پایان درباره تولید این اثر بیان کرد: پیش تولید این مستند در سال ۱۳۹۸ شروع شد، در سال ۱۳۹۹ تولید و پس تولید آن به پایان رسید که کار فشرده و سنگینی نیز بوده است. امیدوارم این اثر در اولین حضور جشنواره‌ای خود در جشنواره جهانی فیلم فجر بتواند دیده شود، بدرخشد، حرفش نیز شنیده شود. در ادامه بتواند در جشنواره‌های بین‌المللی دیگر هم حضور یابد و جریان ساز هم بشود. به امید خدا در برنامه‌های سال جاری و سال آینده ما تولید قسمت دوم این مستند هم وجود دارد که قسمت بعدی آن پرداختن به سرنوشت این آدم‌ها و شنیدن قصه آنها بعد از رسیدن به هر یک از کشورهای اروپایی است.

 

برای مشاهده این مصاحبه و گزارش در سایت خبرگزاری مهر اینجا را کلیک نمائید. 

 

علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌ها و مستندها حتما نام مستند «ایکسونامی» را شنیده‌اند. مستندی خاص و با سوژه ویژه که جنجال‌های زیادی هم به‌پا کرد.

این مستند داستان یک پورن‌استار آمریکایی و تجربه او برای رسیدن به آزادی‌‌های جنسی در ایالات متحده را بیان می‌‌کرد. ایکسونامی جنبش‌‌ها و جنایات جنسی در ایالات متحده آمریکا را با نمایش بسیاری از آرشیو‌های دیده نشده از تاریخ سده اخیر آمریکا مورد بررسی و تحلیل قرار داده بود.

حالا محسن آقایی که پیش‌تر هم با ساخت مستند «پرزیدنت آکتور سینما» جنجال‌برانگیخته بود، خبر از ساخت قسمت جدید مستند خود با عنوان «ایسکونامی 3؛ دیوارکش» داده است.

همان‌گونه که اشاره شد قسمت قبلی ایکسونامی به انقلاب جنسی آمریکا و بررسی ابعاد آن در دهه‌های 60 و 70 میلادی پرداخته بود و در مستند جدید ایکسونامی به ابعاد دیگری پرداخته خواهد شد. گفتنی است آقایی در قسمت جدید این سری مستند سراغ بررسی تاثیرات مقولات و المان‌های جنسی درعرصه سیاست و قدرت با نگاهی به حال‌وهوای کشورهای عربستان، ترکیه و ایران رفته است.

سیدمهدی دزفولی، تهیه‌کننده این مستند درباره جدیدترین تولید مرکز مستند سفیرفیلم گفت: «مستند ایکسونامی 3 درصورت کسب مجوزهای لازم از اواخر اردیبهشت‌ماه درحوزه هنری پرده‌برداری و اکران می‌شود و در مرحله بعد در سایت مرکز مستند سفیرفیلم به اکران عمومی درمی‌آید.»

او درمورد مراحل تولید این مستند افزود: «مراحل پیش‌تولید این مستند از آذرماه 1398 آغاز شد و تا مهرماه 1399 ادامه داشت و تولید این مستند آبان شروع شد و اردیبهشت 1400 به اتمام رسید. زمان مستند یک‌ساعت و 28 دقیقه است، راوی این مستند خود محسن آقایی کارگردان و پژوهشگر کار است، تدوینگر مجید رستگار و تهیه‌کننده هم بنده هستم که امیدواریم توانسته باشیم کاری قابل‌قبول و جریان‌ساز را تولید کنیم. ان‌شاءالله این مستند با قیمت 18 هزار تومان عرضه می‌شود و از اواخر اردیبهشت از طریق صفحه اختصاصی سفیر برای مخاطبان علاقه‌مند قابل دسترس خواهد بود. اگر فردی علاقه‌مند به اکران مستند در تهران یا در سایر شهرها و شهرستان‌ها باشد، با کمک سفیرفیلم این امکان فراهم است و می‌تواند جهت هماهنگی با شماره 09371767944 تماس بگیرد. مستند ایکسونامی ادامه خواهد داشت و قسمت‌های بعدی آن به امید خدا طی زمان‌های مختلف عرضه می‌شوند. »

تهیه‌کننده «ایسکونامی 3؛ دیوارکش» درمورد پخش تلویزیونی این مستند گفت: «باتوجه به نکات صریح و پرحاشیه‌ای که گفته می‌شود، پیش‌بینی می‌شود این مستند اجازه پخش تلویزیونی نداشته باشد و صرفا در همین اکران‌های فیزیکی و مجازی منتشر شود. موضوع کلی مستند ارتباط المان‌های جنسی و سوءاستفاده‌هایی است که از آن درحوزه انتخابات و کسب رای در ایران و جهان برای در اختیار درآوردن جامعه صورت می‌گیرد و اگر در یک جمله بخواهم بگویم، ایکسونامی 3 به ارتباط سکس و سیاست می‌پردازد.»

دزفولی درمورد موضوع این قسمت از مستند ایسکونامی چنین توضیح داد: «به‌طورکلی حدود نیمی از کار مصاحبه است که در آن با چهره‌های سیاسی، اجتماعی و کارشناسان و گفت‌وگو کردیم، نیمه دیگر آرشیوها و پلاتو‌ها و مراحل پژوهشی هستند که کلیت کار را تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه در ایکسونامی 1 به بخشی اشاره شد که از بحث‌های جنسی در آمریکا سوءاستفاده ابزاری برای سیاستگذاری و کسب رای استفاده می‌شد، ما سعی کردیم در این قسمت به‌طور مبسوط و مفصل به این بحث بپردازیم و این موضوع را موشکافی کنیم.»

پخش این مستند همزمان با کارزار انتخابات ایران است و دزفولی پیشنهاد می‌کند که از این جنس مستندهای سیاسی در ستادهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری پخش شود. او در این باره می‌گوید: «امیدواریم در ایام انتخابات 1400 این کار مورد استقبال ستادهای انتخاباتی و کاندیداها قرار بگیرد و ما بتوانیم در ستاد‌های انتخاباتی اکران داشته باشیم. اگر ستادهای انتخاباتی درخواست اکران حضوری داشته باشند، استقبال می‌کنیم و حتی امکانش را داریم که برای کاندیداهای محترم هم این مستند را اکران خصوصی کنیم. البته از طریق برخی دوستان برای ستاد قالیباف و ستاد رضایی و جلیلی صحبت‌هایی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم با بقیه ستادها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز هماهنگی‌های لازم را به‌عمل آوریم.»

وی اضافه کرد: «سعی ما این است که یک حرف مهم و کلان را به کمک ایکسونامی 3 با اسم اختصاصی دیوارکش بزنیم که شاید تابه‌حال به‌صورت مستند گفته نشده است تا جریان مثبتی در انتخابات شکل بگیرد. به‌هرحال این چالشی است که ما در برخی دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و به‌خصوص در این دودهه اخیر شاهد بوده‌ایم. این مساله تازه‌ای نیست و کاندیداها پیش از انقلاب و در رژیم شاه از حربه مسائل جنسی برای کسب نظر و کسب رای سوءاستفاده می‌کردند.»

علاقه‌مندان به تماشای این مستند می‌توانند برای مشاهده یا دانلود «ایکسونامی 3؛ دیوارکش» به پایگاه اینترنتی مرکز مستندسازی سفیرفیلم به آدرس safirfilm.ir در بخش تماشا مراجعه کنند. درضمن سفیرفیلم 50 درصد تخفیف برای 100 تماشا‌کننده اول و 30 درصد برای 500 نفر بعدی درنظر گرفته است که مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

برای مطالعه این گزارش در سایت روزنامه فرهیختگان می توانید اینجا را کلیک نمائید.

اکران مستند دیوارکش در حوزه هنری

دوشنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۴۳ ق.ظ

 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از مستند «دیوارکش» به کارگردانی محسن آقایی، عصر دیروز شنبه اول خردادماه در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی برگزار شد.

محسن آقایی کارگردان فیلم مستند «دیوارکش» در ابتدای این برنامه که پس از اکران فیلم صورت گرفت، در پاسخ به پرسشی درباره ایده اثر که محوریت اصلی آن مبتنی بر استفاده از مفاهیم مرتبط با غرایز جنسی و مقوله حجاب در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی است، توضیح داد: ما در کلیت فیلم توضیح داده‌ایم که چه مفاهیمی را می‌خواهیم مطرح کنیم. شرایطی که موجب شده آن اتفاقی که باید بیفتد در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی نمی‌افتد. ما می‌خواستیم به سهم خود اعلام کنیم این استخوان نباید لای زخم بماند و باید درمان شود.

سید مهدی دزفولی تهیه‌کننده اثر نیز در ادامه صحبت‌های کارگردان بیان کرد: قطعاً هدف از برگزاری جلسه تلاش گروه فیلمسازی برای دریافت انتقادات و نظرات شما عزیزان است که در فضای مجازی فعالیت بیشتری دارید. به همین خاطر تاکید می‌کنم که ما خوشحال می‌شویم نظرات مخاطبان را دریافت کنیم زیرا این اثری که مشاهده کردید نسخه نهایی نیست و ممکن است زمانی بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تغییر و تفاوت داشته باشد. بنابراین نظر مخاطبان برای ما بسیار مهم است و اتفاقاً بر این اساس در این یک هفته تا آغاز اکران اصلاحاتی را انجام خواهیم داد.

«دیوار کش» متعلق به اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست

وی درباره مراحل تهیه و تولید مستند «دیوارکش» به عنوان سومین قسمت از مجموعه «ایکسونامی» گفت: پژوهش درباره این مستند بیش از ۱۰ ماه طول کشید، بر همین اساس ما کار را از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ آغاز و فرآیند تولید را تا آبان ماه سال ۹۹ ادامه دادیم. آنچه در این مستند بیش از هر نکته دیگری برای ما مهم و اساسی بود توجه به برخی از رفتارهای انتخاباتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادوار مختلف در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بود. به‌ویژه در یکی دو دهه اخیر که پارامترهایی چون «حجاب»، آزادی‌های فردی و اجتماعی و آسیب‌شناسی‌های مرتبط با آن موردتوجه کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری در جناح‌های مختلف سیاسی بوده و اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد، زیرا گرچه در ردیف مباحث عوامانه‌تری قرار دارد اما همیشه برای کاندیداها دربرگیرنده نتایجی بوده که بعضاً تبدیل به مهم‌ترین بحث‌ها هم شده است. این آسیب‌شناسی هم فقط مختص به ایران نیست؛ بلکه در همه کشورها توسط کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری مطرح و تبدیل به موضوع فراگیری شده است.

دزفولی خاطرنشان کرد: آنچه تلاش گروه اجرایی این مستند بود، بیان یکسری دغدغه‌هایی است که در نزدیکی ایام انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. به همین جهت نهایت تلاشمان را انجام داده‌ایم که فیلم در همین چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. ما می‌خواهیم این موضوع بسیار مهم را آسیب‌شناسی کنیم. در این زمینه هم واقعاً بحث جناحی نداریم و امیدوارم به مدد نقد و نظر شما عزیزانی که اغلب در فضای مجازی فعالیت می‌کنید بتوانیم به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم.

توقع نداشته باشید چون در فیلمتان بودم از آن تعریف کنم!

مجید تفرشی سندنگار و پژوهشگر تاریخ نیز که یکی از مصاحبه شوندگان مستند «دیوارکش» نیز بوده، در این نشست با بیان این موضوع که «توقع نداشته باشید که چون در فیلمتان بودم، از فیلم تعریف کنم» گفت: سابقه آشنایی من با سید مهدی دزفولی متعلق به سال‌های پیش در زمان تولید مستندی درباره مک فارلین است که اگرچه بارها در فضای مجازی باهم جلسات تند و تیزی را هم برگزار کردیم اما او را تهیه‌کننده‌ای می‌بینم که برخورد خوب و رفاقت آمیزی دارد که برای من جالب است. درباره مستند «دیوارکش» هم باید بگویم من اطلاعی از روند اکران و نمایش فیلم نداشتم و حتی تیزرهای آن را هم ندیدم. البته می‌دانم قسمت‌هایی از مصاحبه من در فیلم حذف شده اما این حذف به دلیل مسائل فنی بوده که بنده در جریان آن قرار گرفته بودم.

ما هیچ قراردادی با هیچ فردی نداریم و از کسی هم چک دریافت نکردیم. مخاطبان فیلم من همان انسان‌هایی هستند که با ورود به ماجرای انتخابات بر روی ماجراهایی نظیر حجاب، ورود زنان به ورزشگاه‌های، موسیقی و کنسرت و موارد مشابه دیگر بیشتر از هر طیف دیگری تمرکز می‌کنند، وگرنه ما می‌دانیم جنس انتخاب بچه‌های حزب اللهی جور دیگری است وی افزود: ریتم فیلم به لحاظ ساختاری تند بود و در مستندسازی آثار این چنینی نکته مثبتی است که می‌تواند در مستند سازی ایران تبدیل به مسیر موفقیت آمیزی شود، حتی طرح بحث «تندروهای سابق و اصلاح طلبان امروز» هم نکته بسیار خوبی بود که کاملاً درست است و من هم در زمانی به آن پرداخته بودم. اما تصور می‌کنم این فیلم عزم جزمی است برای خراب کردن این دولت! از سوی دیگر نادیده گرفتن برخی تندروی‌هایی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ وجود داشته و الان هم وجود دارند، نکته مغفولی است که به نظرم در این فیلم تعمدانه به آن پرداخته نشده است. به اعتقاد من شاکله فیلم «صرفه‌جویی در راستگویی» است که از بی بی سی یاد گرفته شده و در این فیلم هم ما مانند این رویکرد را می‌بینیم.

بنایی برای تخریب هیچ شخصیت سیاسی نداشتیم

این تاریخ‌نگار تصریح کرد: رویکرد تخریبی که در این فیلم دیده شده، جوری وانمود می‌کند که خاتمی و روحانی می‌خواستند آزادی بدهند و ندادند، اما در فیلم گفته نشده که چه کسانی باعث شدند این آزادی‌ها نباشد. متأسفانه فیلم در مقطعی که به دولت احمدی‌نژاد می‌پردازد، دفاع جانانه‌ای از آن کرده و از ابزارهای تبلیغاتی خیلی ناشیانه استفاده می‌کند و اگر چه شعار پایانی فیلم در مذمت تخریب اخلاق است و از کاسبی سیاسی و مبارزه با آن حرف می‌زند، اما به مخاطب نشان می‌دهد که مشغول یارکشی سیاسی است. به نظر من این فیلم بهترین محصول برای گروه‌های براندازی است که جو ناامیدی را مانند شبکه‌هایی چون «من و تو» ترویج می‌دهند. شاید این فیلم را باید شبکه «من و تو» می‌ساخت!

محسن آقایی کارگردان فیلم مستند «دیوارکش» نیز پس از صحبت‌های تفرشی گفت: فیلم شاید یک پروژه تبلیغاتی به نظر برسد اما ما باید چه می‌کردیم، که نکردیم؟ ما در این فیلم سراغ آقایان احمدی‌نژاد و خاتمی هم رفتیم. حتی به شخصیت‌های رده پایین‌تر هم سر زدیم، زورمان را هم زدیم و همین مقداری هم که در فیلم از شخصیت‌ها می‌بینید، تمام دشت ما از پژوهش‌ها بود. البته الان فکر می‌کنم اگر همین الان فیلم را دستمان بگیریم و برویم سراغ مصاحبه با اصلاح طلبان خیلی‌ها راضی به مصاحبه می‌شوند. نکته مهم‌تر اینکه اصلاً بنایی برای تخریب نبوده است. اصلاً همین که به سراغ دکتر تفرشی هم برای مصاحبه رفتیم به جهت رعایت این بی طرفی بود. من واقعاً تلاشم این بود تا این اتفاق نیفتد که بخواهیم از برخی تکنیک‌های سیاسی مرتبط با حجاب و مقولات مشابه در تخریب افراد استفاده کنیم.

آیا آدم‌های تندرو گذشته تغییر کردند یا قدرت آنها را تغییر داد؟

وی درباره دلایل نپرداختن به موضوع دیدار اسفندیار رحیم مشایی با هدیه تهرانی به عنوان یک رفتار سیاسی انتخاباتی در این فیلم مستند گفت: به من خرده گرفتند که چرا ماجرای مربوط به رحیم مشایی و هدیه تهرانی را در این فیلم نگذاشتی که باید بگویم: واقعاً به ذهنم نیامد و این دفاع از دولت وقت واقعاً نیست. من از شما عزیزان می‌پرسم آیا واقعاً به شما چنین حسی دست داد؟ آقای دکتر تفرشی من متوجه عمق نفرت شما از احمدی‌نژاد هستم اما شما مطمئن باشید که اصلاً ما قصدی برای انتقال این حس به مخاطبان که طرفدار احمدی‌نژاد هستیم، نداشتیم. به هر حال آنچه برای ما مهم بوده بحث استفاده کاندیداها از مواردی چون حجاب و آزادی‌های مرتبط با آن در ایام انتخابات بوده است. ما هیچ قراردادی با هیچ فردی نداریم و از کسی هم چک دریافت نکردیم. مخاطبان فیلم من همان انسان‌هایی هستند که با ورود به ماجرای انتخابات بر روی ماجراهایی نظیر حجاب، ورود زنان به ورزشگاه‌های، موسیقی و کنسرت و موارد مشابه دیگر بیشتر از هر طیف دیگری تمرکز می‌کنند، وگرنه ما می‌دانیم جنس انتخاب بچه‌های حزب اللهی جور دیگری است. مساله ما کسانی هستند که چنین مواردی که به آن اشاره کردم برایشان بسیار مهم است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: صحبت کلی ما در فیلم «دیوارکش» این است که آیا واقعاً این آدم‌های تندرو گذشته عوض شدند؟ پرسش دیگرم هم این است که من از کجا بفهمم که این تغییر زیاد آیا میل به کسب قدرت است یا چیز دیگر؟ اصلاً حالا که تغییر کردید بیایید و به مردم بگویید: «من بودم». من مطمئنم اگر چنین رویه‌ای باشد دیگر برخی‌ها روی انتخابات سوار نمی‌شوند و کاسبی هم نمی‌کنند. ما منتقد این رویکرد و از همه مهم‌تر مساله فرهنگ هستیم و اساساً بر این باوریم شمایی که می‌گویید طرفدار آزادی هستید، اصلاً چقدر زیربنای این آزادی را بنا کردید؟ و متاسفانه یک سری نکاتی که در این فیلم حسرت آن را می‌خوردم این بود که در این جنس سیاست‌ورزی اصلی‌ترین قربانی خانم‌ها هستند.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران در تالار ادامه پیدا کرد.

 

برای مطالعه این گزارش در سایت خبرگزاری مهر می توانید اینجا را کلیک نمائید.