گاه نوشته ها

مهدی دزفولی هستم، وبلاگ نویسی را از شهریور ماه 1382 آغاز کردم.علاوه بر وبلاگ نویسی، فعالیت های مختصر مطبوعاتی (همکاری با هفته نامه پنجره، فصلنامه ارغنون، روزنامه شرق و اعتماد) و مستند سازی هم داشته ام.پیش از این سردبیر سابق سایت خبری تحلیلی شفاف و مدیر اجرایی فصلنامه ارغنون بوده ام.

پیش از این 3 وبلاگ دیگر داشته ام که به دلایلی یا فعالیت آن ها متوقف شد و یا با فیلتر مواجه شدند و این وبلاگ چهارمین وبلاگی است که در آن می نویسم.امیدوار اینجا محلی برای تبادل آرا و نظرات مختلف باشد و بتوانم به صورت مستقیم نوشته های خودم را در اختیار دیگران قرار دهم.

بایگانی

۱۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در این مراسم که امروز ۲۶ تیرماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، سردار حسین علایی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با اشاره به ضرورت اتحاذ تصمیمات راهبردی مهم در زمان‌های حساس، برخی علل پایان جنگ‌ها را تبیین کرد و گفت: مهمترین مسئله این است که جنگ را چگونه و با چه راهبردی به پایان برسانیم.

سردار علایی همچنین اظهار کرد: حضرت امام (ره) تا زمان آزادسازی خرمشهر اعتقاد داشتند که نتیجه جنگ تحمیلی باید به ساقط شدن حزب بعث و رژیم صدام منجر شود؛ آن هم به دست خود مردم عراق. امام راحل با عبور نیرو‌های ایران از مرز ایران و عراق مخالف بودن و در این باره هیچ شکی وجود ندارد. مسئولان امام (ره) را راضی کردند که از مرز عبور کنیم و خود بنده در این باره بسیار تحقیق کرده‌ام و به نتیجه رسیده‌ام.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول جنگ طراحی‌های مناسبی برای بهره بردن از از فرصت‌هایی که عملیات‌ها برای ما فراهم می‌کردند، نداشتیم و در هیچ یک از عملیات‌ها پیوست دیپلماسی نداشتیم. مثلا عملیات انجام می‌دادیم، اما برای پایان جنگ طرحی نداشتیم. تنها آقای هاشمی رفسنجانی بود که می‌گفت یک عملیات بزرگ انجام بدهیم و بعد از با مذاکره جنگ را به پایان ببریم، اما هیچ کسی از او حمایت نکرد.

سردار علایی ادامه داد: شورای امنیت با ابتکار آمریکا و شوروی برنامه پایان جنگ بین ایران و عراق را طراحی کردند. قطعنامه ۵۹۸ هم ابتکار ما نبود و مشارکتی در نوشتن اولیه آن نداشتیم به همین خاطر این قطعنامه ابتدا به نفع عراق بود و در حالی که ما در خاک عراق حضور داشتیم این قطعنامه ما را ملزم می‌کرد از خاک عراق عقب نشینی کنیم. از سوی دیگر آمریکا به این نتیجه رسیده بود که عراق و صدام در این جنگ پیروز نخواهد شد و اگر قدرت‌های بزرگ از عراق حمایت نکنند از ایران شکست می‌خورد، به همین خاطر راهبردی اتخاذ کردند که این جنگ برنده نداشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر کشور ما در مسائل حساس ابتکار عمل به دست نگیرد، حاصل کار مانند قطعنامه ۵۹۸ می‌شود و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند.

علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: معتقدیم که دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عطف و فرصت‌های استثنایی است که ملت خلق کرد و با ایستادگی و مقاومت و رهبری امام خمینی (ره) اجازه نداد که حتی یک وجب خاک در اختیار دشمن قرار گیرد؛ امام خامنه‌ای در این‌خصوص فرمودند که پذیرش قطعنامه هم کاری عقلانی بود و اگر عقلانی نبود، امام بزرگوار این موضوع را نمی‌پذیرفت. بعد از ۴۰ سال از آن حادثه عظیم هر زمان یاد آن دلاوری‌ها به ذهن ما می‌رسد، ملت به آن حماسه و جهاد احترام می‌گذارند و وقتی مسئولان دیگر کشور‌ها به موزه دفاع مقدس می‌آیند به ایستادگی ملت ایران احترام می‌گذارند.

جعفری ادامه داد: جنگ ما معادل جنگ جهانی بود و بسیاری از کشور‌ها با ما جنگیدند و به عراق کمک کردند، دشمنان نظام ما را تقویت کردند و امروز اسنادی را می‌بینیم که در هیچ صحنه‌ای نیست که حمایت کشور‌های دیگر از صدام نبوده باشد و وقتی جنگ تمام شد، صدام تجهیزات نو و جدید در اختیار داشت.

وی اظهار کرد: این افتخار باید به‌صورت دقیق به نسل جوان منتقل شود و این فرصت را غنیمت می‌شماریم که این اثر ارزشمند را رونمایی کنیم و این کتاب تنها بخشی از نگاه‌ها و واقعیت‌ها را بیان می‌کند، ناگفته‌های زیادی از دوران دفاع مقدس وجود دارد و پژوهشگران دیگر باید در این‌خصوص تحقیق کنند.

جعفری گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس شاهد افتخارآفرینی کشورمان هستم و اگر قرار باشد همه آنچه که از معارف دینی سراغ داریم را بیان کنیم، درباره دوران دفاع مقدس است. امیدوارم با لطف الهی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شاهد توفیق و اقتدار عزت بیش از پیش باشیم که این امر نیز ریشه در دوران دفاع مقدس دارد.

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا برنامه رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» در باغ موزه دفاع مقدس با حضور چهره ها و رسانه های مختلف برگزار شد.

در این مراسم، سردار حسین علایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در هر جنگی این است که جنگ را چگونه و با چه راهبردی به پایان برسانیم به تشریح دیدگاه امام درباره جنگ پرداخت.

وی گفت: وقتی جنگ شروع شد راهبرد ایران این بود که نگذارد عراق به اهدافش برسد، به همین دلیل در برابر پیشروی‌های عراق ایستاد و با آزادسازی مناطق اشغال‌شده خود به دنبال خاتمه جنگ بود. امام خمینی (ره) در تمام سخنرانی‌های خود تاکید داشتند که اولاً نتیجه این جنگ باید ساقط شدن حزب بعث از عراق باشد و ثانیاً بدون آن که نیروهای ایرانی وارد خاک طرف مقابل یعنی عراق شود، جنگ خاتمه پیدا کند که البته ساقط شدن حزب بعث را به دست مردم عراق می‌خواستند، هم‌چنین انتظار امام این بود که این جنگ را با حفظ تمامیت ارضی ایران به پایان برسانیم. این چیزی است که کسی در آن شکی ندارد. اصطلاحا لا ریب فیها!

وی ادامه داد: بعد از آزادسازی خرمشهر، امام خمینی (ره) تنها کسی است که در شورای عالی دفاع می‌گوید چرا می‌خواهید از مرزها عبور کنید؟ در این شکی نیست که امام مخالف عبور از مرزها بودند؛ این موضوع را آقای هاشمی با تفصیل مطرح کرده است، اما از آنجا که امام خمینی اهل مشورت بودند و به ایشان گفتند که لب مرز جای مناسبی برای متوقف شدن نیست و عارضه مهمی برای توقف در آنجا نیست و مسئولین دیگری گفتند که باید با دست برتر جنگ را تمام کنیم، امام پذیرفتند که جنگ ادامه پیدا کند.

«جنگ و صلح» رونمایی شد/ روایتی از زمینه‌ها و چگونگی پذیرش قطعنامه ۵۹۸

علایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عملیات‌ها پیوست دیپلماسی نداشتیم، گفت: از ابتدا تا انتهای ابتکار عملی برای پایان دادن جنگ در دستگاه سیاست خارجی ما وجود نداشت. حال سوال این است که چرا به قطعنامه رسیدیم؟ باید در پاسخ گفت ما ابتکار عملی برای پایان جنگ نداشتیم و ابتکار عمل ما فقط در عملیات‌ها بود. ما در هر عملیاتی پیوست داشتیم اما کسی به دنبال راه حال دیپلماسی نبود به همین دلیل است که سازمان ملل با ابتکار شوروی و آمریکایی‌ها در سال ۱۳۶۶ به قطعنامه ۵۹۸ رسید. در حقیقت آنها به این نتیجه رسیدند که صدام نمی‌تواند پیروز شود و اگر حمایت‌های بین‌المللی از او قطع شود، ایران پیروز این جنگ است، بنابراین قطعنامه را به‌گونه‌ای رقم زدند که این جنگ نه برنده داشته باشد و نه بازنده.

سردار علایی ابتکار عمل را مهم دانست و با تاکید بر اینکه ابتکارعمل باید در دست خودمان باشد خاطر نشان کرد: اگر کشور ما در مسائل حساس ابتکار عمل را به دست نگیرد باز هم مانند قطعنامه ۵۹۸ خواهد شد و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند. امروز نیز در موضوع هسته‌ای و برجام هم چنین است.

در کتاب جنگ و صلح با چهره های مهم و مختلف مصاحبه شده است تا روایت غیر تکراری از اواخر جنگ ارائه شود.

«جنگ و صلح» رونمایی شد/ روایتی از زمینه‌ها و چگونگی پذیرش قطعنامه ۵۹۸

چرا امام(ره) جام زهر قطعنامه را نوشید؟

سید مهدی دزفولی نویسنده و گردآورنده این کتاب نیز در ادامه از چگونگی نگارش کتاب جنگ و صلح گفت. وی بیان داشت در سال ۱۳۹۵ بود که احساس کردیم مقطع قطعنامه ۵۹۸ و ماه‌های پایانی جنگ شباهت زیادی به اتفاقات آن سال ها یعنی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ دارد. مذاکرات هسته ای و بحث برجام در جریان بود و گویی بعد از ۲۷-۲۸ سال قطعنامه ۵۹۸ دیگری را شرایط به ایران تحمیل کرده بود. آقای علایی به درستی اشاره کرد که اگر برنامه نداشته باشید، به نتیجه خوبی هم در دیپلماسی و مذاکره نمی‌رسید و کشور به جای دیگری می رود. پیام‌های امام خمینی در زمان قطعنامه ۵۹۸ و تا ۱۰ ماه پس از آن که ایشان در قید حیات بودند، بسیار قابل توجه است و عمدتاً پیام‌های عمیق و محکمی است و همچنان جای کار دارد. مهم ترین بخش آن هم که نیاز به تحلیل دارد این است که چه شد ایران قطعنامه را پذیرفت و چرا امام تعبیر نوشیدن جام زهر و معامله آبروی خود با خدا را دارد. و چه شد که ظرف ۲ هفته نظر امام از ادامه جنگ به پذیرش قطعنامه تغییر کرد.

وی به محتوای کتاب در بخش دیگر اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب مصاحبه‌هایی با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه که یا موافق و یا منتقد آن بودند و هستند انجام شده است. از چهره هایی همانند مرحوم ابراهیم یزدی و صادق زیباکلام تا ناصر نوبری، عباس ملکی، غلامحسن کرباسچی، محمد عطریانفر و محمد غرضی و... تا چهره‌های اقتصادی همانند فرشاد مومنی و احمد توکلی و محمد خوشچهره و ... تا نظامی همانند محسن رفیق دوست و اسماعیل کوثری و ... انجام شد.

«جنگ و صلح» رونمایی شد/ روایتی از زمینه‌ها و چگونگی پذیرش قطعنامه ۵۹۸

لازم به یادآوری است که کتاب جنگ و صلح نوشته سید مهدی دزفولی، چاپ نشر صاد می باشد و در ۳۳۰ صفحه و با قیمت ۷۹ هزار تومان در اختیار علاقمندان می باشد. علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت نشر صاد مراجعه نمایند و آن را با تخفیف سی درصدی خریداری نمایند. این کتاب به دو مقطع قبل و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پرداخته است و به نقش سیاسیونی همانند امام خمینی(ره)، مرحوم هاشمی رفسنجانی و ... در پذیرش قطعنامه اشاره کرده است و بخش های زیادی از آن هم به روایت دولت سازندگی که دولت دوران صلح بوده است اشاره دارد.

 

برای مشاهده این گزارش در سایت خبرگزاری آنا می توانید اینجا را کلیک نمائید. 

مراسم رونمایی از کتاب «جنگ و صلح»؛نوشته سید محمد مهدی دزفولی، روایتی از سال‌های قبل و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که امروز ۲۶ تیرماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد،سردار حسین علایی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با اشاره به ضرورت اتحاذ تصمیمات راهبردی مهم در زمان‌های حساس، برخی علل پایان جنگ‌ها را تبیین کرد و گفت: مهمترین مسئله این است که جنگ را چگونه و با چه راهبردی به پایان برسانیم.

سردار علایی همچنین اظهار کرد: حضرت امام (ره) تا زمان آزادسازی خرمشهر اعتقاد داشتند که نتیجه جنگ تحمیلی باید به ساقط شدن حزب بعث و رژیم صدام منجر شود؛آن هم به دست خود مردم عراق. امام راحل با عبور نیروهای ایران  از مرز ایران و عراق مخالف بودن و در این باره هیچ شکی وجود ندارد. مسئولان امام (ره) را راضی کردند که از مرز عبور کنیم و خود بنده در این باره بسیار تحقیق کرده‌ام و به نتیجه رسیده‌ام.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول جنگ طراحی‌های مناسبی برای بهره بردن از از فرصت‌هایی که عملیات‌ها برای ما فراهم می‌کردند، نداشتیم و در هیچ یک از عملیات‌ها پیوست دیپلماسی نداشتیم. مثلا عملیات انجام می‌دادیم اما برای پایان جنگ طرحی نداشتیم. تنها آقای هاشمی رفسنجانی بود که می‌گفت یک عملیات بزرگ انجام بدهیم و بعد از با مذاکره جنگ را به پایان ببریم اما هیچ کسی از او حمایت نکرد.

سردار علایی ادامه داد: شورای امنیت با ابتکار آمریکا و شوروی برنامه پایان جنگ بین ایران و عراق را طراحی کردند.قطعنامه 598 هم ابتکار ما نبود  و مشارکتی در نوشتن اولیه آن نداشتیم به همین خاطر این قطعنامه ابتدا به نفع عراق بود و در حالی که ما در خاک عراق حضور داشتیم این قطعنامه ما را ملزم می‌کرد از خاک عراق عقب نشینی کنیم. از سوی دیگر آمریکا به این نتیجه رسیده بود که عراق و صدام در این جنگ پیروز نخواهد شد و اگر قدرت‌های بزرگ از عراق حمایت نکنند از ایران شکست می‌خورد، به همین خاطر  راهبردی اتخاذ کردند که این جنگ برنده نداشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر کشور ما در مسائل حساس ابتکار عمل به دست نگیرد، حاصل کار مانند قطعنامه ۵۹۸ می‌شود و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند.

علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: معتقدیم که دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عطف و فرصت‌های استثنایی است که ملت خلق کرد و با ایستادگی و مقاومت و رهبری امام خمینی (ره) اجازه نداد که حتی یک وجب خاک در اختیار دشمن قرار گیرد؛ امام خامنه‌ای در این‌خصوص فرمودند که پذیرش قطعنامه هم کاری عقلانی بود و اگر عقلانی نبود، امام بزرگوار این موضوع را نمی‌پذیرفت. بعد از ۴۰ سال از آن حادثه عظیم هر زمان یاد آن دلاوری‌ها به ذهن ما می‌رسد، ملت به آن حماسه و جهاد احترام می‌گذارند و وقتی مسئولان دیگر کشورها به موزه دفاع مقدس می‌آیند به ایستادگی ملت ایران احترام می‌گذارند.

جعفری ادامه داد: جنگ ما معادل جنگ جهانی بود و بسیاری از کشورها با ما جنگیدند و به عراق کمک کردند، دشمنان نظام ما را تقویت کردند و امروز اسنادی را می‌بینیم که در هیچ صحنه‌ای نیست که حمایت کشورهای دیگر از صدام نبوده باشد و وقتی جنگ تمام شد، صدام تجهیزات نو و جدید در اختیار داشت.

وی اظهار کرد: این افتخار باید به‌صورت دقیق به نسل جوان منتقل شود و این فرصت را غنیمت می‌شماریم که این اثر ارزشمند را رونمایی کنیم و این کتاب تنها بخشی از نگاه‌ها و واقعیت‌ها را بیان می‌کند، ناگفته‌های زیادی از دوران دفاع مقدس وجود دارد و پژوهشگران دیگر باید در این‌خصوص تحقیق کنند.

جعفری گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس شاهد افتخارآفرینی کشورمان هستم و اگر قرار باشد همه آنچه که از معارف دینی سراغ داریم را بیان کنیم، درباره دوران دفاع مقدس است. امیدوارم با لطف الهی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شاهد توفیق و اقتدار عزت بیش از پیش باشیم که این امر نیز ریشه در دوران دفاع مقدس دارد.

 

برای مشاهده گزارش در سایت ایسنا اینجا را کلیک نمائید. 

برای خرید کتاب جنگ و صلح می توانید اینجا را کلیک نمائید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تهیه کتاب جنگ و صلح می توانید اینجا را کلیک نمائید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی با موضوع قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به همت نشر صاد منتشر شده است.

کتاب «جنگ و صلح» با موضوع قطعنامه ۵۹۸ عصر امروز با حضور «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.
«قاسم صفایی‌نژاد» مدیر عامل انتشارات صاد در خصوص روند نگارش این کتاب اظهار داشت: نیازمندیم درباره وقایع و تاریخ انقلاب پژوهش و بررسی نقد بیشتری کنیم که یکی از این مقاطع، قطعنامه ۵۹۸ است که شبهات زیادی داشته و پاسخ‌های به آن همواره بخشی از مردم را اغنا نکرده است؛ لذا باید مخالفان و موافقان صحبت کنند تا واقعیت مشخص شود.
وی با اشاره به رویکرد نشر صاد عنوان کرد: در نشر صاد به موضوع‌های حساس ورود پیدا می‌کنیم و درباره کتاب «جنگ و صلح»، چیزی که باعث ارزش افزوده آن شد، تولید مستند آن بود. کتاب و مستند مخاطبان را سوق خواهد داد که مخاطب مطالب را دنبال کند. این یکی از راهبرد‌های ما در نشر صاد است و تمرکز ما روی نشر الکترونیک است که یکی از یاوران ما در این مسیر مرکز سفیرفیلم بود.
مدیر عامل انتشارات صاد تصریح کرد: در نشر صاد به‌دنبال نقد هستیم؛ اتفاقی که ایرانیان از قدیم اهل آن بوده‌اند، ولی مورد فراموشی و غفلت قرار گرفته است. نقد باعث می‌شود آن چیزی که برای مردم مهم است که همان واقعیت است، جلوه‌گری کند.


قطعنامه ۵۹۸ را عبرت تاریخی ببینیم


سید محمدمهدی دزفولی فعال رسانه‌ای با بیان اینکه کتاب جنگ و صلح ۳۳ سال بعد از پذیرفته شدن قطعنامه نوشته شده است، گفت: قطعنامه ۵۹۸ را عبرت تاریخی ببینیم.
 آقای دزفولی در آیین رونمایی از کتاب جنگ و صلح گفت: تاریخ به ما می‌گوید چهارماه پایان جنگ، تقریبا هیچ دستاوردی نظامی برای ایران وجود نداشته است و مسئولان به این جمع‌بندی رسیدند که نمی‌توانند جنگ را ادامه دهند و امام (ره) را به این جمع‌بندی رساندند که جنگ قابل ادامه نیست.
وی تصریح کرد: جنس و نوع پیام‌های اول جنگ و انتهای جنگ امام (ره) کاملا متفاوت است که بعد از ۳۳ سال هنوز جای تامل و کار دارد که به نظر نیازمند تحلیل و بررسی است.
این فعال رسانه‌ای با تاکید براینکه به قطعنامه ۵۹۸ به چشم عبرت تاریخی نگاه کرده‌ایم، گفت: در کتاب جنگ و صلح سعی کردیم درباره قطعنامه با افراد مختلف مصاحبه کنیم، به همین دلیل با افرادی همچون ابراهیم یزدی و شخصیت‌های نظامی مصاحبه انجام دادیم و یک مستند ۵۳ ثانیه‌ای نیز درباره این کتاب تولید کردیم که سعی براین بوده به نکات مهم اشاره شود.
حسین اعلایی مولف و نویسنده هم در آیین رونمایی از کتاب جنگ و صلح با تاکید براینکه بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ بهتر است به‌عنوان تاریخ به موضوع قطعنامه ۵۹۸ بپردازیم، گفت: وقتی هر جنگ و حادثه‌ای شروع می‌شود، مهم‌ترین مسئله برای سیاست‌مداران پایان آن است.
وی گفت: در طول دوره تاریخ بشر جنگ‌ها هیچ‌کدام تا ابد ادامه نداشته‌اند بلکه جنگ‌ها به چند شیوه پایان یافته‌اند. یکی اینکه یک طرف مقابل جنگ، دیگری را با شکست نظامی تسلیم می‌کند. روش دیگر این موضوع این است که طرفین به‌دنبال مذاکره و مصالحه می‌روند تا توافق کنند یا اینکه جنگ‌ها به‌قدری طولانی و فرسایشی می‌شود که طرفین جنگ را پایان می‌دهند.
این پژوهشگر با طرح این سوال که آیا در طول دفاع مقدس ابتکار پایان جنگ دست ما یا صدام بود؟ گفت: وقتی جنگ شروع شد راهبرد ایران جلوگیری از پیشروی صدام و آزادسازی سرزمین‌ها و پایان‌دادن به‌جنگ بود. امام (ره) تا آخر معتقد بودند نتیجه جنگ باید ساقط شدن حزب بعث برای مردم عراق باشد. ولی این اتفاق را به وسیله مردم عراق خواهان بودند نه با عملیات نظامی.
اعلایی ادامه داد: امام (ره) منتظر بودند حزب بعث به‌وسیله ارتش عراق یا مردم برچیده شود و جنگ با حفظ تمامیت ارزی ایران پایان یابد. امام (ره) مخالف عبور از مرز بودند و در این شکی نیست که هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی در این خصوص تایید کردند، ولی ایشان معتقد بودند با دست برتر جنگ پایان یابد.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماتیک کشورمان برنامه‌ای برای پایان جنگ نداشت؛ لذا در هیچ عملیاتی ما پیوست دیپلماسی نداشتیم، پس ما از ابتدا تا انتهای جنگ ابتکار عملی برای پایان دادن به جنگ مطرح نکردیم.
در ادامه، سجاد یارمحمدزاده دبیرکل مجمع شهرداران جهان اسلام با بیان اینکه در دفاع مقدس ما پیروز میدان بودیم چرا که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به‌معنی شکست نیست، گفت: مستندسازی قطعنامه و موضوع‌های دفاع مقدس اتفاقی است که لازم است صورت گیرد.
وی با تاکید براینکه نقش هنر در صلح مهم است، افزود: باید در حوزه هنر‌های اسلامی به دیپلماسی هنر توجه کنیم چرا که در جنگ نرم جهانی تعیین کننده است.
یار محمدزاده ادامه داد: یک اثر هنری یک گردان و لشکر است که می‌تواند در مخاطب خود اثرگذاری کند. ما باید به ظرفیت مهم فرهنگی و هنری در صلح جهانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که کشورمان در این میدان پیروز است. ما برهمین اساس جشنواره هنر صلح را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

 

برای مطالعه گزارش خبرگزاری صداوسیما می توانید اینجا را کلیک نمائید. 

به گزارش مشرق، آئین رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، این برنامه از رادیو فرهنگ هم به صورت مستقیم پخش شد.

کتاب «جنگ و صلح» مجموعه‌ای از مصاحبه با ۱۵ چهره و شخصیت سیاسی، نظامی و اقتصادی است که درباره شرایط دوره جنگ و بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی گفت و گو کرده‌اند.

ناگفته‌هایی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در «جنگ و صلح» رونمایی شد

 

* جعفری: خارجی‌هایی که به باغ موزه می‌آیند مردم ایران را تحسین می‌کنند

بر اساس این گزارش، علی اصغر جعفری، مدیر باغ موزه دفاع مقدس در این نشست با بیان اینکه دفاع مقدس یکی از نقاط طلایی در کشور ماست اظهار داشت: در بیش از ۲۰۰ سال گذشته، دفاع مقدس تنها جنگی است که به ملت ما تحمیل شد و با مقاومت جانانه حتی اجازه ندادیم یک سانتی‌متر از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی (ره) به فرمایشی از مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد که ایشان فرمودند: پذیرش قطعنامه کار عقلانی بود و اگر عقلانی نبود امام آن را نمی‌پذیرفت، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که امام خمینی دنبال جنگ نبودند و این جنگ به ما تحمیل شد. در حقیقت زمانی وارد آن شدیم که مناطقی از کشورمان توسط دشمن اشغال شده بود و به همین دلیل امام مردم را دعوت به دفاع و بیرون راندن دشمن از کشور کردند.

جعفری باغ موزه دفاع مقدس را سندی برای دلاوری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس دانست و با تاکید بر اینکه خیلی از خارجی‌ها که به باغ موزه می‌آیند مردم ایران را تحسین می‌کنند ابراز داشت: امروز اسنادی را می‌بینیم که نشان می‌دهد کمک‌ها به رژیم بعث در هیچ جایی مورد غفلت قرار نگرفته است. بنابراین دفاع مقدس مقطع بسیار حساسی از تاریخ کشور ماست و پژوهشگران باید نسبت به تبیین ابعاد مختلف آن تلاش کنند.

مدیر باغ موزه دفاع مقدس ضمن اشاره به رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» گفت: نگارش این کتاب به این معنا نیست که همه موضوعات مطرح شده است. طبیعتاً این اثر بخشی از واقعیت‌ها و نگاه‌ها را به تصویر کشیده اما هنوز ناگفته‌های زیادی مانده که باید بیان شود. امروز شاهد عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی هستیم که مرهون دفاع مقدس است. شهید سلیمانی گفت دفاع مقدس قله است و مقاومت دامنه آن است.

* صفایی نژاد: لازم باشد کتاب دیگری از نقدها به موضوعات مطرح در کتاب منتشر می‌کنیم

قاسم صفایی‌نژاد مدیر انتشارات صاد در این برنامه عنوان کرد: معقتدم که برای تبیین زمان‌های حساس از تاریخ انقلاب نیازمند کارهای اثربخش هستیم. یکی از این موضوعات مهم قطعنامه ۵۹۸ است که سال‌ها شبهات مختلفی پیرامون آن مطرح شده و پاسخ‌های متعددی به آن داده شده است. از این رو لازم بود موافقین و مخالفین درباره آن صحبت کنند تا واقعیت مشخص شود.

این ناشر با تاکید بر این مطلب که در نشر صاد تلاش شد به موضوعات مختلفی در انقلاب اسلامی ورود کنیم و این موضوع نیز در ادامه همین سیاست‌گذاری بود افزود: ارزش افزوده این کتاب این است که در کنار کتاب، مستند آن را هم ببینیم تا مخاطبان به اطلاعات بیشتری برسند. این کتاب باید نقد شود، از مخاطبان درخواست داریم تا کتاب را حتماً نقد کنند و ما هم آمادگی داریم این نقدها را چاپ کنیم؛ حتی اگر لازم باشد کتاب دیگری را به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

* یزدان: پیشنهاد می‌کنم عده‌ای بی‌خیال سیاست شوند و نسبت به بیان پذیرش قطعنامه و این بخش از تاریخ صحبت کنند

امیر مهدی یزدان مدیر مرکز سفیرفیلم هم در این مراسم رونمایی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه یکی از معضلات جدی ما این است که کار جدی برای تاریخ و فرهنگ‌مان انجام نمی‌دهیم و این موضوع اولویت دسته چندم شمرده می‌شود اضافه کرد: برای ما که نسل بعدی پس از جنگ هستیم، همواره این سؤالات وجود دارد که چرا وقتی امام خمینی پیام پذیرش قطعنامه را می‌خواندند ناراحت بودند؟ چرا می‌توان اثر اشک را در پیام ایشان دید؟ و چه کسی می‌خواهد جواب نسل ما را بدهد که امام در عرض یک هفته نظرش درباره ادامه جنگ عوض شد. دوست داشتم اشخاصی نظیر آقای ولایتی یا محسن رضایی به این سؤالات پاسخ دهند.

وی با اشاره به تغییر نگاه‌ها و پاسخگویی به نسل آینده گفت: اگر نگاهمان این است که نسبت به نسل آینده پاسخگو باشیم تا مبادا از خائن قهرمان و از خدمتگزاران خائن ساخته شود، وظیفه مان بسیار بالاتر از این حرفاست. درخواست داریم که عده‌ای بی‌خیال سیاست شوند و نسبت به بیان این بخش از تاریخ صحبت کنند.

ناگفته‌هایی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در «جنگ و صلح» رونمایی شد

* علایی: ابتکار عمل را در موضوع هسته‌ای به دست نگیریم قطعاً آنها به گونه دیگری برای ما می‌نویسند

سردار حسین علایی از دیگر سخنرانان این مراسم اظهار داشت: مهمترین مسئله این است که جنگ را چگونه و با چه راهبردی به پایان برسانیم. وقتی جنگ شروع شد راهبرد ایران این بود که نگذارد عراق به اهدافش برسد؛ به همین دلیل در برابر پیشروی‌های او ایستاد و با آزادسازی مناطق اشغال‌شده خود به دنبال خاتمه جنگ بود. امام خمینی در تمام سخنرانی‌های خود تاکید داشتند که اولاً نتیجه جنگ ساقط شدن حزب بعث از عراق باشد و ثانیاً بدون آن که نیروهای ایرانی وارد خاک طرف مقابل شود، جنگ خاتمه پیدا کند که البته ساقط شدن حزب بعث را به دست مردم عراق می‌خواستند، هم‌چنین انتظار امام این بود که این جنگ را با حفظ تمامیت ارضی ایران به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: بعد از آزادسازی خرمشهر، امام خمینی تنها کسی است که در شورای عالی امنیت می‌گوید چرا می‌خواهید از مرزها عبور کنید؟ در این شکی نیست که امام مخالف عبور از مرزها بودند؛ این موضوع را آقای هاشمی با تفصیل مطرح کرده است، اما از آنجا که امام خمینی اهل مشورت بودند و به ایشان گفتند که لب مرز جای مناسبی برای متوقف شدن نیست و مسئولین دیگری گفتند که باید با دست برتر جنگ را تمام کنیم، امام پذیرفتند که جنگ ادامه پیدا کند؛ به عبارت دیگر مسئولین کشور امام را راضی کردند که جنگ در خاک عراق ادامه پیدا کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عملیات‌ها پیوست دیپلماسی نداشتیم، گفت: از ابتدا تا انتهای ابتکار عملی برای پایان دادن جنگ در دستگاه سیاست خارجی ما وجود نداشت. حال سوال این است که چرا به قطعنامه رسیدیم؟ باید در پاسخ گفت ما ابتکار عملی برای پایان جنگ نداشتیم و ابتکار عمل ما فقط در عملیات‌ها بود. به همین دلیل است که سازمان ملل با ابتکار شوروی و آمریکایی‌ها به قطعنامه ۵۹۸ رسید. در حقیقت آنها به این نتیجه رسیدند که صدام نمی‌تواند پیروز شود و اگر حمایت‌های بین‌المللی از او قطع شود، ایران پیروز این جنگ است، بنابراین قطعنامه را به‌گونه‌ای رقم زدند که این جنگ نه برنده داشته باشد و نه بازنده.

سردار علایی ابتکار عمل را مهم دانست و با تاکید بر اینکه باید در دست خودمان باشد خاطر نشان کرد: اگر کشور ما در مسائل حساس ابتکار عمل را به دست نگیرد باز هم مانند قطعنامه ۵۹۸ خواهد شد و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند. امروز نیز در موضوع هسته‌ای چنین است. اگر خودمان ابتکار عمل نداشته باشیم، بگوییم مذاکره نمی‌کنیم و بگذار هر چه می‌خواهند بنویسند، قطعاً آنها به گونه دیگری برای ما می‌نویسند.

ناگفته‌هایی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در «جنگ و صلح» رونمایی شد

 

* دزفولی: مصاحبه با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه در کتاب آمده است

سیدمحمدمهدی دزفولی نویسنده این کتاب هم در پایان و پیش از رونمایی ابراز داشت: در سال ۱۳۹۵ بود که احساس کردیم مقطع قطعنامه ۵۹۸ و ماه‌های پایانی جنگ شباهت زیادی به اتفاقات آن سال یعنی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ دارد. آقای علایی به درستی اشاره کرد که اگر برنامه نداشته باشید، به نتیجه خوبی نمی‌رسید. پیام‌های امام خمینی در زمان قطعنامه و تا ۱۰ ماه پس از آن که ایشان در قید حیات بودند، بسیار قابل توجه است و عمدتاً پیام‌های عمیق و محکمی است.

وی به محتوای کتاب در بخش دیگر اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب مصاحبه‌هایی با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه نظیر ابراهیم یزدی، ناصر نوبری، عباس ملکی، چهره‌های اقتصادی و نظامی و ... انجام شد و در این راستا حدود ۱۶ مصاحبه جامع تهیه شد .

این مولف در ادامه به بیان مواردی مهم در این اثر اشاره کرد و گفت: نگاه‌مان به این موضوع نگاهی عبرت‌گونه است، چرا که ممکن است در مقاطع دیگری شاهد وقوع چنین اتفاقاتی باشیم.

منبع: فارس

 

برای مشاهده گزارش در سایت مشرق می توانید اینجا را کلیک نمائید. 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی عصر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. این کتاب روایتی متفاوت از ماه‌های قبل و پس از قطعنامه 598 است.

علی اصغر جعفری، مدیر باغ موزه دفاع مقدس در این نشست سخنرانی کرد و گفت: دفاع مقدس یکی از نقاط طلایی در کشور ماست. در بیش از 200 سال گذشته، دفاع مقدس تنها جنگی است که به ملت ما تحمیل شد و با مقاومت جانانه حتی اجازه ندادیم یک سانتی‌متر از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی (ره) گفت: مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند که پذیرش قطعنامه کار عقلانی بود و اگر عقلانی نبود امام آن را نمی‌پذیرفت. این موضوع نشان می‌دهد که امام خمینی دنبال جنگ نبودند و این جنگ به ما تحمیل شد. در حقیقت زمانی وارد آن شدیم که مناطقی از کشورمان توسط دشمن اشغال شده بود و به همین دلیل امام مردم را دعوت به دفاع و بیرون راندن دشمن از کشور کردند.

جعفری با اشاره به اینکه باغ موزه دفاع مقدس سندی برای دلاوری رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس است، گفت: خیلی از خارجی‌ها که به اینجا می‌آیند می‌گویند ما مردم ایران را تحسین می‌کنیم. این جنگ، بعد از جنگ جهانی دوم طولانی‌ترین جنگ بود و همه جهان دست به دست هم داده بودند تا جمهوری اسلامی را ساقط کنند. امروز اسنادی را می‌بینیم که نشان می‌دهد کمک‌ها به رژیم بعث در هیچ جایی مورد غفلت قرار نگرفته است. بنابراین دفاع مقدس مقطع بسیار حساسی از تاریخ کشور ماست و پژوهشگران باید نسبت به تبیین ابعاد مختلف آن تلاش کنند.

مدیر باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به نگارش کتاب «جنگ و صلح» گفت: نگارش این کتاب به این معنا نیست که همه موضوعات مطرح شده است؛ طبیعتاً این اثر بخشی از واقعیت‌ها و نگاه‌ها را به تصویر کشیده اما هنوز ناگفته‌های زیادی مانده که باید بیان شود. امروز شاهد عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی هستیم که مرهون دفاع مقدس است. شهید سلیمانی گفت دفاع مقدس قله است و مقاومت دامنه آن است.

قاسم صفایی‌نژاد مدیر انتشارات صاد دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: بنده معقتدم که برای تبیین زمان‌های حساس از تاریخ انقلاب نیازمند کارهای اثربخش هستیم. یکی از این موضوعات مهم قطعنامه 598 است که سال‌ها شبهات مختلفی پیرامون آن مطرح شده و پاسخ‌های متعددی به آن داده شده است. از این رو لازم بود موافقین و مخالفین درباره آن صحبت کنند تا واقعیت مشخص شود.

وی اضافه کرد: در نشر صاد تلاش کردیم به موضوعات مختلفی در انقلاب اسلامی ورود کنیم و این موضوع نیز در ادامه همین سیاست‌گذاری است. البته چیزی که باعث ارزش افزوده این کتاب می شود آن است که بتوانیم در کنار کتاب، مستند آن را هم ببینیم تا مخاطبان به اطلاعات بیشتری پیدا کنند. علاقه‌مندان مستند را می‌بینند و برای عمیق‌تر شدن اطلاعات خود به سراغ کتاب می‌روند.

صفایی‌نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این کتاب باید نقد شود گفت: ما قصد داریم سنت تعلیقه‌نویسی را احیا کنیم. از این روی از مخاطبان درخواست داریم تا کتاب را حتماً نقد کنند و ما هم آمادگی داریم این نقدها را چاپ کنیم؛ حتی اگر لازم باشد کتاب دیگری را به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

 

امیر مهر یزدان مدیر مرکز سفیرفیلم دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: به عنوان سرباز ناچیز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که با مستند و پژوهش سروکار داریم معتقدیم یکی از معضلات جدی ما این است که کار جدی برای تاریخ و فرهنگ‌مان انجام نمی‌دهیم و این موضوع اولویت دسته چندم است. برای ما که نسل بعدی پس از جنگ هستیم، همواره این سؤالات وجود داشته است که چرا وقتی امام خمینی پیام پذیرش قطعنامه را می‌خواندند ناراحت بودند؟ چرا می‌توان اثر اشک را در پیام ایشان دید؟ و چه کسی می‌خواهد جواب نسل ما را بدهد که امام در عرض یک هفته نظرش درباره ادامه جنگ عوض شد. دوست داشتم اشخاصی نظیر آقای ولایتی یا محسن رضایی به این سؤالات پاسخ دهند.

بنده معتقدم اگر نگاهمان این است که نسبت به نسل آینده پاسخگو باشیم تا مبادا از خائن قهرمان و از خدمتگزاران خائن ساخته شود، وظیفه مان بسیار بالاتر از این حرفاست. درخواست داریم که عده‌ای بی‌خیال سیاست شوند و نسبت به بیان این بخش از تاریخ صحبت کنند.

سخنران پایانی این جلسه، سیدمحمدمهدی دزفولی، نویسنده این کتاب بود. او گفت: در سال 1395 بود که احساس کردیم مقطع قطعنامه 598 و ماه‌های پایانی جنگ شباهت زیادی به اتفاقات آن سال یعنی سال‌های 1394 و 1395 دارد. آقای علایی به درستی اشاره کرد که اگر برنامه نداشته باشید، به نتیجه خوبی نمی‌رسید. پیام‌های امام خمینی در زمان قطعنامه و تا 10 ماه پس از آن که ایشان در قید حیات بودند، بسیار قابل توجه است و عمدتاً پیام‌های عمیق و محکمی است.

وی اضافه کرد: در این کتاب مصاحبه‌هایی با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه نظیر ابراهیم یزدی، ناصر نوبری، عباس ملکی، چهره‌های اقتصادی و نظامی و ... داریم. در حقیقت 15-16 مصاحبه جامع گرفته‌ایم. مستند ساخته شده براساس این ماجرا نیز رونمایی شد. در این کتاب سعی کردیم به مقاطع مهم اشاره شود. نگاه‌مان به این موضوع نگاهی عبرت‌گونه است، چرا که ممکن است در مقاطع دیگری شاهد وقوع چنین اتفاقاتی باشیم.

 

برای مشاهده خبر در خبرگزاری تسنیم می توانید اینجا را کلیک نمائید.